Vorige week eindigde ik met een citaat
van Søren Kierkegaard. Kierkegaard was een Deens filosoof die leefde van 1813
tot 1855. Met betrekking tot mijn lectoraat "brein en technologie"
kan hij niet onbesproken blijven. Hij was een scherpzinnig genie, die de
gevolgen van de technologisering voor de samenleving lang van te voren voorzag:
"Ik zal pas lang na mijn dood begrepen worden, als enkele politici het
lukt om naamloze massa’s in soldatenlaarzen te dwingen en Europa bloedig
crepeert in de gevolgen van nationalisme en de gevolgen der massaproductie” (in
Scholtens, 1972). Een andere in dit verband belangrijke uitspraak was in 1846
"al het verderf zal uiteindelijk van de natuurwetenschappen komen".
Kierkegaard waarschuwde dat technocratie en massaliteit bezig is “abortus te
plegen op iedere originaliteit”. Door onderwerping aan techniek (machinaties)
zal de gewone man ontaarden tot een gedirigeerde massa, die wordt gekenmerkt
door verveling, angst voor eenzaamheid, anders-zijn, originaliteit en de dood.
Hoewel de uitspraken bijna 200 jaar oud zijn, zijn ze mi juist nu
verrassend actueel. Hoe is deze verschuiving van individualiteit naar de
massaliteit psychologisch gezien mogelijk?
Nobelprijs winnend psycholoog Daniel
Kahneman beschrijft in zijn populaire boek "Thinking fast and slow"
(2011) dat we twee denksystemen bezitten. Systeem 1 betreft een automatische
piloot gebaseerd op intuïties, woordeloos begrijpen en eerste indrukken.
Systeem 2 vereist altijd cognitieve inspanning: nadenken en ergens bewuste
aandacht aan schenken. Systeem 1 gaat automatisch (kost dus relatief weinig
energie) en werkt parallel: vele processen worden tegelijk verwerkt. Systeem 2
werkt serieel. Dat wil zeggen, er kan slechts aandacht zijn voor 1 aspect
tegelijk. Centrale aandacht kost relatief veel energie. Na veel training kan
via systeem 2 uiteindelijk systeem 1 worden gecontroleerd, zodat we minder op
eerste indrukken en onderbuikgevoelens af hoeven te gaan. Dat is weer
voorwaarde voor (nieuwe) ontwikkeling. Maar beide systemen zijn cruciaal voor
onze ontwikkeling.
Hier wil ik de link leggen naar de
enorme toename van het aantal kinderen en tegenwoordig ook volwassenen met een
diagnose autistisch spectrum stoornis (ASS) in onze samenleving. Mensen
verschillen tijdens hun ontwikkeling en ook onderling met betrekking tot de
verhouding tussen systeem 1 en 2. Je zou autisme kunnen beschrijven als een
andere (afwijkende) balans tussen systeem 1 en 2. Het stilzwijgend, automatisch
begrijpen en intuïtief aanvoelen (systeem 1), vormt voor de meeste
(neuro-typische) mensen het voornaamste alledaagse systeem. Echter, de autist
treedt de wereld juist veel meer vanuit systeem 2 tegemoet. Juist omdat de
wereld door onder meer technologie en globalisatie meer algemeen is geworden,
vallen mensen des te sterker op die niet automatisch in de algemene machinaties
meekomen. Het gevolg is meer diagnoses ASS, met momenteel een “inhaalslag” bij
volwassenen. Overigens is hier een paradox zichtbaar; om machines te kunnen
bedenken, programmeren en de formele taal te begrijpen waar vanuit techniek en
natuurwetenschap doorgaans begrepen en geproduceerd wordt, is systeem 2 van
belang. Dat zien we ook terug, in de high-tech industrie werken relatief veel
mensen met ASS. Maar om de machinaties met elkaar goed mee te kunnen bewegen,
is systeem 1 van belang.
Hoewel er dus een toename is in het
aantal gestelde diagnoses ASS, is om terug te keren naar Kierkegaard de toename
van de neuro-typische mensen feitelijk het echte probleem. Mensen nemen massaal
genoegen met een rol als "consumptie vee", terwijl ieder mens de
mogelijkheid heeft een uniek individu (authentiek) te worden. De massa is de
leugen, aldus Kierkegaard en dat werpt een extra licht op mijn blog Neuro-typische Spectrum Stoornis, van
enkelen weken geleden. Er is een massa ontstaan die zo sterk op systeem 1
functioneert en geleid wordt door de technologie, dat ondertussen niemand meer
opkijkt van bio-determinisme: wij zijn ons brein! Er is zelfs een bedrijf dat
claimt in het brein te kunnen zien wat een goede baan voor je is: brainfirst!
Daarmee zijn we terug bij de 19e -eeuwse knobbelkunde, de frenologie!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten