Valt het u
ook wel eens op? Dat bijvoorbeeld de imitators van Elvis bijna zonder
uitzondering technisch beter zingen dan Elvis, maar toch de magie lijken te
missen. Vul voor Elvis een willekeurige andere game-changing wereldster,
denker, schrijver of wetenschapper in. Hoe zit dat?
Elk kind
komt ongeletterd ter wereld. De eerste taal leer je doordat je brein
invarianten uit een eindeloze stroom variant geluid selecteert. Je brein
construeert een spoor op grond van klanken gevormd door de stem van zowel mama
(hoge stem), als papa (lage stem). Toonhoogte is eerst nog variant, maar ook
daarin vallen regelmatigheden te ontdekken en dus breinsporen te construeren: "Cells that fire together
wire together" (de zogenaamde Hebbian rule). Ieder kind construeert zo
stukje bij beetje (bottom-up) de moedertaal (of talen, bij tweetalige
opvoeding). Echter, als je op latere leeftijd (bv de middelbare school) een
tweede taal wilt leren, zijn de omstandigheden volstrekt anders: je ligt niet
meer hulpeloos in je wiegje, of box en met je moedertaal heb je een instrument
van begrijpen ter beschikking. De nieuwe taal leer je grotendeels via
je eerste taal. Dat is nadelig...
Elke pasgeborene
maakt vooral contact met de wereld door dingen te beproeven (naar de mond te
brengen) en te betasten. De eerste woorden vervangen vervolgens
dit sensomotorisch begrijpen. Elk woord staat voor een grip zonder
noodzakelijkerwijs te hoeven grijpen, begrip. In deze zin is taal
het abstract begrijpen van dingen, gebeurtenissen en situaties. Echter, anders
dan bij het leren van de moedertaal, verloopt dit proces bij een volgende taal
niet hoofdzakelijk bottom-up. Top-down aspecten (de al aanwezige eerste taal,
kennis van de wereld, etc) staan het bottom-up leren van de volgende taal in de
weg. Juist ook hierdoor bevat een latere taal minder synesthesie (verbinding
tussen verschillende modaliteiten, bv klank - gehoor - en vorm, beeld); er is
minder plaats voor bottom-up processen. Het brein is al
modulair/gespecialiseerd. Wil je een latere taal net zo vloeiend - bottom-up -
leren als een eerste taal, liggen hier mogelijkheden voor educatie. Een goede
taaldidactiek zou het denken uit moeten zetten en de bottom-up aspecten net als
tijdens de eerste taalverwerving moeten faciliteren (liggend in de armen van
een docent die echt van je houdt ...).
Wat heeft
dit nu met Elvis te maken? Eerste generatie artiesten, wetenschappers,
schrijvers etc. creëren nieuwe kunst, wetenschap of techniek op een bottom-up
wijze. Ze zijn zichzelf aan het uitvinden, nog ongeletterd in
termen van de te bereiken verdiensten. Maar de tweede generatie is als het ware
al geletterd. Ze zal de top-down shortcut benutten: ze weet wat
succesvol is geworden. Vaak leidt dit tot stereotypie en overdrijving, maar als
mensen meer ambiëren dan imiteren - transformeren - kan dat
weer tot doorontwikkelen aanzetten. Dan is ook de tweede generatie een nieuwe
eerste generatie geworden, die bottom-up op ontdekkingstocht is gegaan. Er kan
een nieuwe taalvariant, theorie, muziekstijl, of techniek worden geboren!
Tenslotte, eerder schreef ik over het feit dat praktisch
alle grote uitvindingen op meerdere plaatsen tegelijk worden gedaan, vaak
onafhankelijk van elkaar. De grote naam is dan degene die het eerste bij het
patentbureau kwam, of de artiest die op het juiste moment op de juiste plaats
was. En ook dat is waar! Geschiedenis - zowel individueel als collectief
- emergeert, ontstaat bottom-up! Grensverleggend zijn - het
momentum bereiken waar ongeletterdheid overgaat in een nieuwe vorm van
geletterdheid - is nu eenmaal makkelijker te bereiken vanuit onbevangenheid dan
vanuit vooringenomenheid. In de woorden van vos in De Kleine Prins: "Dit
is mijn geheim, het is heel eenvoudig: alleen met het hart kun je goed zien.
Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar" (Antoine de Saint-Exupéry,
1943). Bij de tweede taal hebben al te zeer leren vertrouwen op onze ogen, op
onze geletterdheid. We zijn ons hart - de magie - vergeten. Het voordeel van
ongeletterdheid is onbereikbaar geworden. Kortom, in iedere situatie waar
sprake is van ontwikkeling, is het van belang ruimte te maken voor exploratie
vanuit je (relatieve) ongeletterdheid. In educatie zou daar meer rekening mee
gehouden moeten worden!
Ps eerste
generatie sterren als Elvis krijgen het vaak na verloop van tijd zelf ook
moeilijker om niet een steeds "bedachter" aftreksel van hun
aanvankelijke oorspronkelijkheid te worden. Transformatie is beslist ook voor
hun noodzaak.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten