Vorige week betoogde ik dat smart technologie ons op
achterstand kan zetten (dom maakt). Echter, een positieve kracht van data
technologie is dat ze emancipatie kan brengen: brede, bijna wereldwijde toegang
tot kennis. Neem Wikipedia. Nooit eerder was er zo'n brede beschikking over
zo'n complete encyclopedie, die bovendien voortdurend wordt gecontroleerd en
ge-update. Door de gebruikers zelf. Ervaringsdeskundigen volgens het
oudhollandse Rijnlands model: wie het weet, mag het zeggen. Dat kan een
vooraanstaand hoogleraar zijn, maar net zo goed een verborgen genie vanuit een
zolderkamer. Techniek in optima forma, het zelf-organiserend (en reinigend)
vermogen is de kracht. Echter, in de klas blijken docenten en professoren niet
allemaal blij met deze kennisemancipatie. Hun monopoly als kennisbrengers
willen ze niet met Wikipedia delen, zo blijkt uit waarschuwingen als:
"kijk nooit op Wikipedia" (of nog erger).
Toegegeven, er kunnen fouten staan op het web, zelfs
als de kennis georganiseerd is rond de inhoudelijk meest geïnformeerde en up to
date kennis in een voortdurend co-makership met experts. Maar fouten worden ook
gemaakt in leerboeken en klaslokalen. Nee, het lijkt een machtskwestie te
betreffen, weerstand tegen emancipatie. Door het internet raken traditionele
kenniswerkers hun vanzelfsprekende macht kwijt. Een kind van 12 kan soms zo
bezeten van iets zijn, dat het meer weet dan een gelauwerd professor, en dat
kan zeer doen. Daarnaast maakt internet dingen zichtbaar, bijvoorbeeld dat
patiënten met een handicap heel af en toe zelf een therapie bedenken die beter
is dan alles dat de geneeskunde/psychologie tot nog toe heeft gebracht. Een op
YouTube beroemd geworden filmpje van een jongen zonder ogen (Ben Underwood),
bijvoorbeeld, laat zien dat Ben zichzelf spontaan heeft leren "zien".
Met zijn oren, via echolocatie! Dit is een uitdaging voor de gevestigde
(para)medische orde. Ervaringsdeskundigen kunnen zoveel deskundigheid hebben,
dat er beter naar hen dan naar de klassieke professional geluisterd kan worden.
Nogmaals, dat kan zeer doen!
Niet alleen wetenschappers, docenten en (para)medische
professionals moeten door het internet hun kennis en inzichten delen. Ook
andere "machthebbers" zagen met de opkomst van computertechniek hun
macht tanen. Muziekproducties werden vanaf zolderkamers gemaakt en via YouTube
gehost. Sommige producties bereiken de top. Met uitstekende camera's die
algemeen zijn geworden, kunnen films gemaakt worden. Boeken kunnen gedrukt
worden, cd's geperst. Nee, de weg naar een hit, of een leuke filmrol gaat niet
meer perse via het bed van de machtige producer/regisseur. Dat dat geen
uitzondering was, laat de grote Me-too-golf rond celebraties zien. Het bewijst
dat mensen met macht altijd kunnen zwikken om die macht te gebruiken om te
krijgen wat ze begeren, of dat nu roem is (geleerden, artiesten), sex (mannen,
geestelijken, celebraties, etc.), of land- of slavenarbeid (landadel,
multinationals etc). Informatie technologische emancipatie maakt dit zichtbaar.
Via het internet denken belangengroepen bijna overal
mee. Co-makership! Platforms voor autisten, bijvoorbeeld, laten niet meer
vanzelfsprekend de professionals over hen praten, ze praten mee! Hetzelfde zie
je met de vakbonden. Het doorbreken van de zelfsprekende koppeling van kennis,
inzicht, zeggenschap, kunst en (seksuele) verhoudingen aan één groep, is een
grote verdienste van het internet. Er is wel een gevaar en precies daarover
ging mijn blog van vorige week: smart technologie. Met hun
'slimme' algoritmes bepalen internetgiganten als Facebook, Spotify en Netflix
wat u wel of niet te zien krijgt. En daarmee worden de grote weer groter en
worden de nieuwkomers of kleine bewegingen weer gesmoord! Kortom, laten we
uitkijken de empowerment die internet kan brengen niet met ondoorzichtige smart
technologie ongedaan te maken!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten