In de krant las ik dat op 1 dag 3 burgemeesters zijn
afgetreden, alle 3 omdat hun positie onhoudbaar was geworden. De redenen
doorlezend - een opgepoetst CV, een misplaatste flirt en een te hoge
kilometerdeclaratie - besef ik dat tegenwoordig slechts een heilige bestuurder
kan blijven. Op de sociale media worden de mannen en vrouw uitgejouwd en door
het slijk gehaald. Wat is dat toch, dat politici op voorhand gewantrouwd
worden? Zodra een politiek bestuurder leiderschap vertoont spreekt Jan Publiek
van "leugenaars en boevenbendes" Totdat er iemand in zo'n functie
echt te kwader trouw is en populisme kiest om te manipuleren. Dan blijken hele
volksstammen massaal overstag te gaan: "eindelijk iemand die voor de
gewone man op komt, of die durft te zeggen waar het op staat".
De speelruimte van politici is buitengewoon klein in
een door Ngo’s, multinationals en (internationale) verdragen geglobaliseerde
wereld. Het is vooral keihard werken. De macht die men heeft is in ieder geval
grotendeels illusoir. Politieke kleur - links, midden of rechts - doet er veel
minder toe dan wij (het "publiek") geloven en de partijprogramma's
doen geloven. Wellicht begint daar het "bedrog": de partijpolitieke
propaganda houdt de illusie in stand dat politiek nog steeds de speelruimte van
weleer heeft. Zoals in de tijd dat macht nog gecentraliseerd was (oude macht,
volgens Foucault). Moderne macht is continu aanwezig en niet gecentraliseerd en
bovendien nauwelijks politiek, maar vooral
technologisch/wetenschappelijk/commercieel/ideëel, zoals ik vorige week
betoogde. Hierdoor zijn de "verkiezingsbeloften" in feite grootspraak
en dus al op voorhand gesneuveld. Daar kan niemand iets aan doen, hooguit de
marketingmachines die overigens uitingen zijn van moderne macht. Ze hebben onze
wereld (politiek, commercie, zorg en onderwijs) stevig in de tang. Ze houden
een romantisch beeld van politieke macht in stand die
aan de partijen gekoppeld is. Echter, politieke kleur is ondergeschikt geworden
aan de individuele eigenschappen van de betreffende bestuurder. Op de eerste
plaats moet een politicus beschikken over zelfopoffering, gevolgd door een
onuitputtelijke hoeveelheid energie, optimisme, een sterk gestel, en tenslotte,
een goed verstand en uitstekende sociale vaardigheden. Dit geldt voor al onze
bestuurders.
Zet politici tegenover sporters (bv voetballers) en
popsterren en alles lijkt omgekeerd. Laatstgenoemden kunnen zich behoorlijk
misdragen, alles wordt ze op voorhand vergeven indien ze het “kunstje” waar ze
geliefd om zijn (dat tamelijk arbitrair is, maar dat terzijde) goed blijven
doen. Toen rapper Boef enkele weken geleden de meest vreselijke dingen zei over
vrouwen, waren er radiozenders die zijn liedjes niet meer wilden draaien. Maar
andere Deejays vonden dat zijn muziek zo “keigoed” was, dat ze geen boycot
accepteerden. De criteria waaraan een popster moet voldoen zijn opgebouwd uit
toeval ("being at the right time at the right place"). Belangrijker,
het publiek begrijpt de regels van het spel. Terwijl het ook als amusement
gepresenteerd wordt door de media en campagnes, zijn de regels van het
politieke "spel" dermate complex, dat het publiek er feitelijk weinig
mee kan. Een gesimplificeerde versie wordt begrepen en publiekelijk breed
uitgemeten, met als hoofd ingrediënten onbegrip voor wat ons eigenbelang niet
direct bevredigd, onbegrip voor de noodzaak van consensus en uitvergroting van
schandalen. In deze gesimplificeerde versie is er ook geen begrip voor dat
politiek keuzes maken betreft en dat individuele stemmers dus regelmatig worden
teleurgesteld ('not in my backyard’). Wat men wel begrijpt is dat iemand moet
aftreden na bijvoorbeeld nepnieuws, of een misplaatste flirt. Het spel van
onbegrip en verontwaardiging wordt dan ook lustig gespeeld en mag op continue
media aandacht rekenen. Een politicus mag nooit op de vergevingsgezindheid
rekenen die voor een sport- op popster gebruikelijk is*. Of het moet Trump of
Berlusconi zijn, of nog erger, de roemruchte populisten uit het recente
verleden…
Niet alleen dichten we politici controle en oude macht
toe en begrijpen we hun complexe spel niet, dat als amusement aan ons wordt
gepresenteerd. Ook kunnen de regels en voorschriften van politici ons echt
raken (in tegenstelling tot sporters en popmusici; denk aan niet meer in de
kroeg mogen roken, of niet meer met een dieselmotor in het centrum van de stad
mogen komen). Daarnaast zien wij de geschiedenis nog steeds als te danken aan
grote namen. Met andere woorden, wij laten ons voeden met het idee dat bekende
sterren en politici de wereld maken zoals wij die kennen. Echter, geschiedenis
is zeker zo sterk bepaald door positie (situatedness) als door predispositie,
zo weten we nu.
Als publiek reageren we op entertainment vooral vanuit
wat Kahneman systeem 1 noemt: emotioneel. In de arena van de (sociale) media
zijn politiek en (ander) entertainment onze brood en spelen. Maar we hebben
onvoldoende door dat de wereld is veranderd, dat we aan de halsband lopen van
bijvoorbeeld de hightech industrie, dat de multinationale hightech reuzen (en
in hun kielzog wetenschap en entertainment) een continue macht over ons
uitoefenen, die wij notabene met al onze spaarcenten onderhouden. Wij leven op
de pof voor dure auto’s, beeldschermen en de nieuwste smart-technology. Deze
technology registreert voortdurend wat we doen, waar we zijn, hoelang we
winkelen, etc. Niet de politieke bestuurders hebben ons in de tang, wij (de
massa) hebben ons zelf in de tang. Kierkegaard stelde het al vast. Niet de
politici, maar de massa is de leugen!
* Volgens
breinonderzoek is ons brein is enorm doorontwikkeld dankzij het vermogen te
roddelen en liegen.
Een prachtige blog mbt de gesimplificeerde spel, waar ik toevallig tegenaanliep: https://www.facebook.com/wilko.rietveld/posts/10214595163206119
BeantwoordenVerwijderen