Ongeveer een jaar geleden schreef ik een blog over
emoties, die ik afsloot met de belofte hier snel een vervolg aan te geven. In
onze levens spelen emoties een enorm belangrijke rol, ze zijn als het ware de
brandstof voor onze motivatie om dingen te doen of juist te laten. Echter, net
als in mijn blog is de belangstelling voor emoties in de psychologische
literatuur bij lange na niet in lijn met hun belang voor ons alledaags leven.
Op basis van een biologisch verankerd alfabet van zes basisemoties - angst,
blijheid, afschuw, boosheid, verrassing en verdriet - bouwen we door culturele
en cognitieve processen een heel palet van hogere orde (samengestelde) emoties.
Nostalgie, melancholie, gezelligheid, onbestemdheid, je geïnspireerd voelen, of
geïsoleerd, enzovoort. In tegenstelling tot de basisemoties zijn samengestelde
emoties zowel cultureel als historisch van aard. Omdat samengestelde (complexe)
emoties niet zijn aangeboren, worden ze door onder meer Aristoteles en velen na
hem gezien als richtinggevend aan onze levens. Via deze samengestelde emoties
kunnen we worden wie we willen zijn, ze vormen de brandstof in de richting van
de door ons gewenste deugden. Moedig, bijvoorbeeld, is bijna niemand bij
geboorte, maar kan je zeker worden door de wens het te zijn en veel oefening
(vallen en opstaan). Samengestelde emoties zijn volgens het Aristoteles- denken
niet aangeboren en juist daarom zo interessant om te bestuderen.
De verhouding tussen basis en samengestelde emoties
kan worden vergeleken met verhalen: een aantal basiscategorieën zijn
universeel, maar de thema's en inhouden van verhalen evolueren mee met de
geschiedenis waarin de vertellers gesitueerd zijn. Grote vertellers en
schrijvers vernieuwen, vertellen en hertellen. Kortom, complexe
emoties, verhalen en taal vormen een historisch gesitueerde drie-eenheid. Door
de verhalen die cultureel op een gegeven moment voorhanden zijn, ontstaan er
nieuwe complexe emoties, die vaak worden uitgedrukt in verhalen en nieuwe
emotie-woorden. In iedere tijd worden er andere accenten gelegd, ook met
betrekking tot wat wordt gezien als belangrijke deugden, die de moeite van het
nastreven waard zijn, of zelfs waarover iedereen zou moeten beschikken.
De afgelopen vakantieweken las ik de prachtige roman
Goldberg van Bert Nasser, die ik kreeg van een student bij zijn afstuderen. De
roman behandelt onder meer de virtuoze pianist Goldberg, die de door Bach
geschreven en later naar hem genoemde Goldberg variaties elke dag speelde voor
een Russische ambassadeur in wat nu Duitsland is. Geïnteresseerd door het boek
in de zeventiende eeuw, ging ik op zoek toen ik stuitte op een vondst van
geschiedkundige Tiffany Watt Smith dat Er in de 17de eeuw een
soort handleidingen werden geschreven voor mensen om verdriet te leren voelen,
ongeveer zoals nu er zelfhulp boeken zijn om je blij en positief te leren
voelen. De verdriet-cursussen zouden mensen volgens de 17de -eeuwse
schrijvers weerbaarder maken tegen tegenslagen.
Daarmee ben ik in één klap terug in de realiteit. Mijn
middelste dochter - 17 jaar oud - maakt schitterende muziek als
Singer-songwriter, maar mijn vrouw en ik vinden de liedjes vaak verdrietig.
Tijdens het avondeten leg ik de vondst van Tiffany Watt Smith voor aan mijn
kinderen, waarop mijn dochter zegt dat inderdaad in onze tijd Facebook vooral
opgewekte posities laat zien: “Het verdriet mag niet bestaan, of heeft daar
geen plaats in, en hedendaagse pop is of nadrukkelijk aandachttrekkende
zielenpoterij of geknipte en geplakte rapmuziek, letterlijk en
figuurlijk gemaakt en schijnopgewekt, maar alleen al in mijn
klas zitten meerdere leerlingen die depressief zijn”. Desgevraagd zou het best
kunnen dat zij zichzelf onbewust weerbaar maakt met haar ballads, zo beaamt ze.
Dus toch ook hier, nieuwe verhalen en cultuur, die onze complexe emoties
creëren , die vervolgens onze idealen en deugden (weerbaar worden, via muziek
mensen kunnen ontroeren, of wat dan ook) vorm geven en daarmee onszelf vormen.
Mijn studenten vertel ik altijd dat het mij heeft geholpen om zaken zo veel
mogelijk positief tegemoet te treden en vakken niet saai te vinden, maar de
leuke en opwindende aspecten er van te zoeken. In het begin merk je het
verschil niet, maar op den duur kan het een sneeuwbal worden. Het heeft mij
zeker veel gebracht. Zo geniet ik "toevallig" net nu met andere oren
van de Goldberg-variaties!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten