donderdag 13 juni 2019

Wetenschap is omgaan met paradoxen

Regelmatig hoor ik mensen vertellen dat economie en andere sociale wetenschappen feitelijk geen echte wetenschappen zijn. Met echte wetenschap doelt men dan op met name natuur- en scheikunde. Wiskunde en soms zelfs nog filosofie en vooral logica worden dan geduld als hulpwetenschappen. Ook in boeken kom ik deze opvatting regelmatig tegen, waarbij dan vrijwel altijd buiten beschouwing blijft dat deze boeken onder het mom van wetenschap vol staan met zienswijzen die juist door deze stelling hun aanspraak daarop direct verliezen. Wat is er mis met deze zienswijzen?

Wetenschap betreft een praktische aanpak om onzekerheid te reduceren. Geboren uit fascinatie voor hetgeen we niet begrijpen is haar doel deze fascinatie te doden. Oscar Wilde dichtte in 1898 "Each man kills the thing he loves" en dat is nauwelijks ergens meer waar dan in de wetenschappelijke aanpak. Echter geen nood, voor ieder aspect dat we echt leren te begrijpen, staan er doorgaans 10 nieuwe aspecten (problemen) klaar, die we vaak nog minder begrijpen. Voor iedere vermoorde liefde staan bij wijze van spreken 10 nieuwe liefdes smachtend te wachten, de vergelijking met Pandora's Box is hier van toepassing (waarom zou wetenschap ook monogaam zijn?). De wetenschappelijke aanpak zit vol met paradoxen. Juist daar waar ons onbegrip het grootst is, is onze behoefte aan (meer) zekerheid (kennis) en bedwingen (beheersen) eveneens het grootst. En dat is meestal niet in de exacte wetenschap, maar juist in bijvoorbeeld de economie, de onderwijskunde, en de sociale wetenschappen. Het wijzen op de onwetenschappelijkheid van bijvoorbeeld de econometrie (modellen werken alleen als er niet echt iets verandert, er geen zwarte zwanen of Grey Rhino's zijn, zie eerdere blog) is te gemakkelijk, zeker vanuit de ivoren toren van de bètawetenschappen, die ondertussen al lang hebben bewezen dat meer inzicht zeker niet altijd tot beter handelen en zo een betere wereld leidt. En dan heb ik het zeker niet alleen over de atoombom.

Het is natuurlijk mogelijk dat de wetenschappelijke methode die tot veel vooruitgang heeft geleid sinds ze in de zestiende en zeventiende eeuw in zwang kwam, ondertussen uitgewerkt raakt. Sociale wetenschappers hebben nog steeds de hoop dat de zegetocht die de natuurwetenschappen hebben gemaakt voor hen nog in het verschiet ligt. Maar het is wellicht meer vanzelfsprekend om vast te stellen dat inzicht in hoe iets (gedeeltelijk, of onder strak bepaalde condities) werkt, niet (of onvoldoende) helpt om een goed werkende remedie of aanpak te vinden. Zo is er in de oncologie bijvoorbeeld een enorme groei aan wetenschappelijk inzicht geweest, maar sterven er nog steeds dagelijks veel mensen aan kanker, omdat meer inzicht kennelijk niet tot voldoende echte beheersing heeft geleid. En zelfs in de natuurwetenschappen is het maar de vraag of we met onze inzichten daadwerkelijk de wereld kunnen controleren. De ene na de andere bedreiging (bijvoorbeeld klimaatcrisis, oorlog, plasticsoep) die ons voortbestaan bedreigt, ontstaat en deze bedreigingen lijken telkens groter te worden.

Een ander punt is dat de wetenschappelijke methode kritisch is met op welke wijze problemen dienen te worden georganiseerd wil ze mogelijkerwijs zin hebben. Maar de echte wereld biedt ons niet alleen uitdagingen die op deze wijze organiseerbaar en  meetbaar zijn. Althans, meetbaar met de tot nog toe ontwikkelde methoden, of meetinstrumenten. Hoe meer onzekerheid, hoe meer behoefte aan kennis, hoe makkelijker de mismatch tussen het bestudeerde fenomeen en de gemeten aspecten daarvan. Met andere woorden, hoe duidelijker wordt dat wetenschap hier niet helpt. Het wijzen op dat bijvoorbeeld onderwijskunde, economie of sociale wetenschap geen wetenschap is, is in dit aspect wel erg gemakkelijk en feitelijk incorrect. De goedkoopste conclusies is dat wetenschap hier faalt. Maar, is er een alternatief voor de wetenschappelijke methode? In ieder geval is onderwijs en creativiteit nu nog meer nodig dan eerder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Monopoly (SROI2)

Vorige week schreef ik over SROI en het bordspel “ Villagers ”. Mijn zwager wees mij op het beroemde spel Monopoly . De in 1866 geboren Amer...