Liefde is niet rationeel. Zoals Jean Buridan (1300-1358) al
in de 14de eeuw bewees dat een volkomen rationele ezel die precies
tussen twee hooibergen is geplaatst van honger om zou komen (immers, het zou
niet rationeel kunnen kiezen welke van de twee hooibergen hij zou moet benaderen om te gaan eten), zo zou een rationele keus voor een partner elk moment bij het
aantreden van een iets “betere” partner in verlatenheid eindigen. Er zou dus
niets in gezamenlijkheid opgebouwd kunnen worden. En samenwerken is waar mensen
goed in zijn, in voor- en tegenspoed. Deugden als liefde en trouw en gevoelens
als hartstocht en jaloezie spelen hierin een veel belangrijkere en evolutionair
dieper verankerde rol dan rationaliteit. Als we proberen in uitzonderlijke
situaties onze wereld te begrijpen, moeten we dit voor ogen houden, maar dat is
dan weer uiterst ingewikkeld en vraagt, hoe paradoxaal, om een goed
doorgevoerde rationaliteit. Hoe zit dat?
Neem de huidige Corona crisis. Toen we er in maart mee
geconfronteerd werden, wisten we bijna niets. Wel wisten we dat we elkaar konden
besmetten en door elkaar besmet konden worden, en dat we dat praktisch allemaal
wilden voorkomen. We begrepen dat we daarvoor offers moesten brengen en dat
deden we in eerste instantie met liefde. Oppervlakten en handen moesten continu
gereinigd worden, zodat we het virus niet via aanraking konden doorgeven.
Desinfectanten en doekjes gingen symbool staan voor goede intenties,
opmerkzaamheid en zorgvuldigheid en daarmee voor gastvrijheid, in winkels,
scholen en op het werk. Een nieuwe werkelijkheid ontstond, het nieuwe normaal.
Ondertussen zijn we maanden verder. In de Wired van deze week
staat een lang artikel over wat ze beschrijven als the hygiene theater,
want in de vroege zomer werd bekend dat contaminatie door aanraking van
besmette oppervlakten zo goed als niet plaatsvindt, maar dat het inademen van
gemeenschappelijke lucht daarentegen wel tot de belangrijkste besmettingsroutes
behoort (Barber, 2020). Dus feitelijk moesten we van
desinfecteren en social-distancing het accent verleggen naar gezichtsmaskers en
ventilatie. Maar, zo als de Wired beschrijft, spreken over aerosolen is lang
gemeden, want dat de besmette minidruppels wel een uur in de ruimte kunnen
blijven hangen en dus kunnen besmetten (zoals in een sigarenrookwalm), is beangstigend
en zeer moeilijk om te zetten in operationeel “rationeel” gedrag dat ons helpt
elkaar en onszelf te beschermen. De zichtbare bestrijding van het virus via
desinfecteren zou omgezet moeten worden in iets onzichtbaars en dat is veel
angstaanjagender. Vandaar dat we de symbolen van het eerste uur – geen handen
geven, handen blijven wassen en voorwerpen blijven desinfecteren en zo onze
gastvrijheid en zorgzaamheid voor elkaar uitdrukken – niet kunnen loslaten. En
dat is niet vreemd.
Laten we eerlijk zijn, de evolutionaire aspecten die we
gemeen hebben met andere primaten zoals bijvoorbeeld elkaar groeten, kussen en
beleefdheden uitwisselen na lange separatie, berusten evenmin op rationaliteit.
Een overheid die probeert de gevolgen van een nieuw onbekend virus met beperkte
kennis in te dammen door gedragsafspraken te maken, zal zonder twijfel
veelvuldig spreken over nieuwe tradities zoals the hygiene theater, waar ze
voor staan, en wat de kracht van de symboolwaarde is, zelfs als ze achteraf geen
of nauwelijks “rationele” waarde blijken te hebben. Ze overboord gooien kan
vervreemdend en ondermijnend werken, en dat alleen al kan onvoorspelbare
(desastreuze?) gevolgen hebben. Wetenschap kan hier als vleesgeworden
rationaliteit feitelijk niet helpen. Dus in plaats van het RIVM of het OMT of
kabinet te veroordelen, zou inzicht proberen te krijgen in de kracht van
symbolen, gevoelens en deugden wellicht voor meer begrip leiden. Andersom zou
aerosolen overdracht – volgens steeds meer wetenschappelijk bewijs de
belangrijkste transmissie van het Corona virus – niet ontkend hoeven te worden,
louter om het gevoel van controle te blijven behouden. Controle of niet, de
linker hooibaal of de rechter voor de ezel van Buridan, rationaliteit alleen
brengt ons niet tot keuzes.
Barber, G. (2020). It’s
Time to Talk About Covid-19 and Surfaces Again. Wired, 20 October 2020
Geen opmerkingen:
Een reactie posten