donderdag 22 april 2021

Als ik later groot ben, dan word ik…

Als ik later groot ben… Brandweerman, leraar, filmster, boer en, ik moet eerlijk zijn, vuilnisman! We leerden dat eerlijkheid het langst duurt, dat iedereen gelijke kansen verdient. Meritocratie, goed je best doen, dan komen al je dromen uit! En nu?

 

Met het ontstaan van vrije tijd, ontstond consumentisme als economisch top-product. De verbintenis tussen spare-time en spaargeld - “hobby’s” - heeft de economie naar ongekende hoogten gestuwd. Hifiapparatuur, grammofoonplaten (en later cassettes/Cd’s/Dvd’s), stijlvolle interieurs, reizen, auto’s, luxeartikelen, etc. Fabrieksarbeiders in de 19e eeuw werkten wel 75 uur, maar sinds de invoering van de arbeidswet in 1919 duurde een werkweek 45 uur. In Nederland is momenteel gemiddeld de werkweek wereldwijd het kortst: 29 uur (in nabije landen tussen de 30 en 40 uur per week). De arbeidsparticipatie – percentage van de beroepsgeschikte bevolking dat betaald werk doet –  is 69% voor 15-75, ruim 80% voor 15-65-jarigen. Over de hele beroepsgeschikte bevolking gerekend, duurt de werkweek gemiddeld 20 uur.

 

Niet of minder werken, kan leiden tot sociale isolatie, tot schaamte en tot een verlaagde eigenwaarde en self-efficacy. Hoewel het heel menselijk is om falen extern te attribueren en succes intern, blijkt uit talloze onderzoeken dat dit omkeert bij depressie en vooral het ervaren van verminderde controle, aangeleerde hulpeloosheid genoemd. Niet aan de arbeid meedoen en daarmee niet aan de loopbaan kunnen werken, terwijl men daar vaak lang voor heeft gestudeerd, wordt als falen gezien, dat intern wordt geattribueerd: zie je wel, niemand wil mij hebben, ik ben niet goed genoeg. Moeilijk is te achterhalen wat oorzaak, of gevolg is, maar dysthyme of zelfs depressieve pathologie komen significant vaker voor bij (langdurig) werklozen, terwijl het niet hebben van controle over de gewenste levensregie (werk, carrière, hypotheek, aanzien, etc.) de weg naar aangeleerde hulpeloosheid opent. Frustratie, bijvoorbeeld bij het kwijtraken van een baan en daarmee de carrièrekansen, wensen en perspectieven te zien bevriezen, of zelfs verdwijnen, kan dit gevoel van geen regie hebben en bijbehorende omkering van de attributiestijl bewerkstelligen: ik faal, omdat ik niet goed genoeg ben!

 

Ondertussen schreeuwen de marketeers dat je wel goed genoeg bent om de door hen aangeprezen producten te kopen, of beleven. Het grootste deel van arbeid, is nu gericht op het produceren voor vrije tijd. Of je nu een uitkering hebt, of een inkomen uit arbeid, of desnoods een basisinkomen, de economie is net Vrouwe Justitia: blind voor het geluk of leed achter betaalmiddelen, dus de consument. En zo zijn marcheert ons “lot” in de richting van dat van onze grote huisdieren, die vroeger op het land werkten voor de ploeg of kar, en nu hooguit op een drassig weitje nog een paar kinderdromen verwerkelijken: te weinig beweging, te veel eten. Om maar te zwijgen over de minder populaire huisdieren, zoals kippen en varkens, die slechts productievee werden, dat zo veel en zo snel mogelijk moet consumeren in een “megastal zonder speelruimte” (de smart city?), om de economie draaiende te houden.

 

Met alle veranderingen op de arbeidsmarkt ten gevolge van “disruptieve” technieken, verliezen we gemakkelijk de diepe verweving van arbeid, loopbaan en zelfontplooiing uit het oog. Er is geen, of te weinig oog voor de psychologische gevolgen van baanverlies, voor wat dat met attributiestijl doet, en hoe dat kan doorwerken in de kansen van iemands nageslacht. Een basisinkomen kan mensen wellicht economisch veiligheid brengen, en dat is heel belangrijk. Maar gelijke kansen als disruptieve technieken voortdurend aan de stoelpoten van de werkenden knagen, moeten wel een heel goed verhaal hebben - in termen van ons voortbestaan op de planeet, of behoud van (bio) diversiteit, bijvoorbeeld – willen ze gerechtvaardigd zijn. Meer op 1984 gaan lijken, of leuk, smart en “het is de toekomst”, is volstrekt niet genoeg!

 

Nu het later is en ik groot ben, is alles anders. Tevreden met mijn eigen leven, knaagt het aan mijn geweten. Jonge mensen, nieuwe dromen. Meritocratie en gelijke kansen? Droom verder. Groot zijn betekent consument zijn, niet wat ik word, maar wat ik “eet” (reizen, hypotheken, bezit). Tja, mijn bed stond op een goede plaats. Maar technologische grootmachten hebben alles en iedereen in hun macht, ook onze arbeid en dus dromen en carrières. De Hunger Games van 2021 heten onder meer The VoiceBritain’s got talent en We want more, waar elke week weer jonge dromers de bestaande sterren alle hoeken van de televisiestudio laten zien, en het publiek uit pure verveling die ene gast kiest die echt niet zuiver kan zingen. Hij lijkt het meest op de coaches, dus eigenlijk wel zo eerlijk! Onze kinderen leren dat je best doen, of talent hebben, er niet toe doet. Niets is genoeg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Monopoly (SROI2)

Vorige week schreef ik over SROI en het bordspel “ Villagers ”. Mijn zwager wees mij op het beroemde spel Monopoly . De in 1866 geboren Amer...