vrijdag 2 april 2021

Samenleving met waterhoofd?

Aan het zondagsochtend ontbijt, waar mijn lief en ik al meer dan 20 jaar een wekelijks feestje van maken met mooie muziek en heerlijke broodjes, zegt mijn lief – zelf gepromoveerd in de medische wetenschappen, maar ondertussen aan het werk in de directie van een bouwbedrijf – dat ze het er behoorlijk op vindt gaan lijken dat het hoger onderwijs is verworden tot een, ik citeer haar letterlijk, “beloningsysteem voor jongeren die cognitief flink hun best doen, zodat ze later niet echt hoeven te werken”. Vergelijkbaar met een mooi pak, dat je niet wekelijks in de was hoeft te doen, dat aangeeft dat jij jezelf niet vies hoeft te maken, dat je er toedoet om wat je adviserend, of besturend hebt toe te voegen. Of met lange, mooi gekleurde nagels, waarmee je aangeeft zelf je handen hooguit strelend te hoeven gebruiken.

Later die zondag denk ik erover na, als ik met onze jongste dochter de paardenstallen ben aan het uitscheppen. Zij wil, in tegenstelling tot onze andere kinderen, heel graag naar de Groene school, waar je leert met je handen te werken. Voor haar lijkt op dit moment jarenlang algemeen (theoretisch) onderwijs weinig aantrekkelijk, en omdat wij zien hoe ontzettend hard ze werkt in de tuin en in de verzorging van haar pony’s, hebben we er ook vertrouwen in dat het een goede keuze is. De hele dag blijft het door mijn hoofd spoken, een het hoger onderwijs als een beloningssysteem om niet “echt” te hoeven werken. Dat betekent dat ook mijn werk niet echt werk is …

Tja, de Corona crisis heeft het onderscheid zichtbaar gemaakt tussen zogenaamde essentiële beroepen en thuiswerkers. En mijn lief heeft er in de bouw regelmatig mee te doen dat het lastig is om nog goede vakmensen te krijgen, zoals timmerlieden, betonvlechters, metselaars, loodgieters en stukadoors. Haar idee is om die voor veel kinderen vreselijke middelbare school op te heffen: na de basisschool nog 3 jaar algemeen vormend voortgezet onderwijs en daarna voor iedereen verplicht een vak kiezen, uit een zeer beperkte set speelvelden: bouw, zorg, logistiek, (detail)handel, kunst en entertainment, agrarisch en groen, of informatietechnologie. Pas als een leerling dan zo’n vak verstaat – gewoon met de handen en het hart on site – is er voor diegene die echt evident meer in hun mars hebben de mogelijkheid om op een hoger niveau door te studeren. Deze weg staat overigens in het door haar gedroomde model altijd open, dus ook als je 15 jaar als timmerman hebt gewerkt, en je bezit het abstractievermogen, kan je alsnog doorstuderen in een abstractere (bijvoorbeeld bestuurlijke, onderzoekende of leidinggevende baan).

Nu zien we in de uitvoerende bouw en zorgberoepen steeds meer mensen aan de slag gaan die hier via een asielzoekprocedure zijn terecht gekomen. Mensen vaak met een uitstekend verstand, maar die door de ellende die zij of vaker nog hun ouders met hun in het kielzog zijn ontvlucht. Ellende die vaak is aangericht door globalisatie, bijvoorbeeld door ontwrichting door milieu en klimaatrampen, maar dat terzijde. Als we willen dat de wal het schip keert, zullen we weer veel actiever moeten worden in het inrichten van onze eigen leefwereld, in het werken aan duurzame lokale economieën, door en voor echte mensen. Alleen als we iedereen aan het bestuurlijke stuur willen zetten, is het zinvol om een leger robots te ontwikkelen, zodat zij het echte werk kunnen doen. Maar waarom zouden we dat willen? Om met z’n allen niet meer te hoeven werken en de hele dag op de bank te hangen met Netflix, om dan af en toe in de sportschool precies door smartwatches afgemeten spiertraining te kunnen doen, zodat we er allemaal even afgetraind uitzien? Wij zijn, kortom, trots op onze jongste dochter, die gewoon graag naar een school gaat waar ze haar handen uit haar mouwen leert te steken!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Monopoly (SROI2)

Vorige week schreef ik over SROI en het bordspel “ Villagers ”. Mijn zwager wees mij op het beroemde spel Monopoly . De in 1866 geboren Amer...