Zo
aan het begin van het nieuwe jaar, is de eerste persoon die ik real life
ontmoet de monteur die onze afzuigkap komt repareren. Gelukkig binnen
garantietijd. We maken een praatje en komen heel snel op het coronabeleid. In
de vakantie bedacht ik dat ten minste 4 grote thema’s er in onze wereld echt toe
doen: 1. Noodzakelijke transities om ons voortbestaan op de planeet
veilig te stellen, 2. Er is een afnemend vertrouwen in de politieke wil/vermogen
om te doen wat nodig is, 3. Door continue technologische ontwikkelingen en het
politieke en onderwijsklimaat, wordt de werkende klasse (LBO/MBO niveau)
structureel ondergewaardeerd en 4. Er ontstaat een steeds meer radicaliserende
“onderklasse”, inclusief complotdenkers.
Al
direct vertelt de monteur dat hij het beleid niet meer kan volgen. Kortgeleden begroef
hij twee van zijn beste vrienden, beide caféhouders (zelfmoord, ze waren het
vertrouwen in de toekomst verloren; punt 2). Ondertussen stelt hij zonder
onderzoek te doen vast dat er een nieuwe motor in de kap moet. Als ik vraag of
het probleem niet in het controlepaneel zit, bestelt hij dat er ook maar meteen
bij. Bijna overschrijden de kosten (250 euro) de aanschafprijs (punt 1).
Over
een maand is het materiaal er, het is zo druk, dat de monteur eind februari
terug kan komen. Hoewel ik hier wat geïrriteerd over ben – we wachten al vanaf
eind november – besluit ik dat de hardwerkende monteur mijn waardering
verdiend, niet mijn irritatie over het systeem (punt 3). We praten verder. Hij zegt
te geloven dat de politici met hun beleid hele andere – geheime – agenda’s
hebben. Volgens hem sterven er ondertussen meer mensen aan de gevolgen van het
beleid, zoals zijn vrienden), of aan de gevolgen van uitgestelde zorg, dan aan
Corona (punt 4, radicale gedachten).
Gelukkig
is de techneut voor rede vatbaar: als je nee moet verkopen aan mensen die met
ademnood bij de IC verschijnen, krijg je als beleidsmaker al snel de hele
wereld over je heen, dus natuurlijk moeten bestuurders voorzichtig zijn. Te
voorzichtig, vast en zeker, maar het echte probleem is dat er niet één waarheid
is, en ook niet één wetenschap. Stel dat op een gegeven moment meer mensen (over)lijden
aan uitgestelde zorg, dan aan Corona. Als je op grond daarvan radicaal het
beleid omkeert – prioriteit verlenen aan mensen die om andere redenen dan
Corona de ic’s nodig hebben – dan weet je zeker dat de situatie zolang Corona
nog heerst, volledig uit de hand zal lopen. Geen politicus, viroloog, of wie
dan ook verdient de schuld te krijgen van deze nare pandemie. Er is niet eens
één probleem, laat staan één oplossing. Misschien is de grootste
"fout" dat "wij" (politiek, wetenschap, media) te veel
impliciet communiceren dat die er wel is!
De
monteur oppert dat er veel meer IC-bedden moeten komen. "Maar dat is duur
en, als de pandemie voorbij is, waarschijnlijk helemaal niet nodig ", werp
ik tegen. “Minder systeemconnectiviteit?” "Met 8 miljard mensen kunnen we
onmogelijk teruggaan naar een leven als jager-verzamelaars." Hij kijkt
sip, ik wil ik hem niet, net als zijn vrienden, richting een depressie praten!
Ik
stap in mijn rol als docent. “Veel instanties in onze wereld lijken de waarheid
te monopoliseren, terwijl er noch 1 waarheid, noch 1 wetenschap is. Elk
denkbaar perspectief levert een (iets) andere waarheid op, zoals die van de
verspreiding van een virus, of van het behouden van levensgeluk (psychologie),
enz. Maar multinationals (Big-tech bedrijven), politiek en wetenschap eigenen
‘vooruitgang’ ten onrechte toe, als de toekomst die zij voor ogen hebben, wat
leidde tot achteruitgang in (bio -, neuro- en culturele) diversiteit,
klimaatverandering, pandemieën, enz.” (punt 1)
Hier
komt de monteur met een verassend inzicht: “Misschien moeten we de toekomst
redden van dit soort opgedrongen vooruitgangsdenken”. Hij klaart op, pakt zijn
tas en loopt naar de deur. Ondertussen vraag ik me af of hij niet een punt
heeft, de ideologie van technologische “vooruitgang” – controle en
overheersing, oneindige groei uit eindige middelen – is in zijn ogen wellicht
een geheim complot, dat hem en zijn vrienden ontkent in praktisch alle aspecten
die ertoe doen! Heeft hij een punt? Nu gaat het om mij. Ben ik ook voor rede vatbaar? Zijn “wij” (wetenschappers, politici, etc.) niet de echte
complotdenkers met ons geloof in slechts één
waarheid/wetenschap/vooruitgang/toekomst?
Ik ben benieuwd hoeveel techniek kan helpen om die verschillende waarheden dichter bij elkaar te brengen voor gezamenlijke doelen als de planeet leefbaar 'houden', of i.i.g. te zorgen dat de waarheden van de happy few die van anderen niet gaat overheersen (waarbij ik op zoek ben naar techniek die constructiever is dan pitchforks, hoewel die zeker ook hun rol hebben).
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenOok hier geldt, dat net zomin als dat dé wetenschap, of dé waarheid niet bestaat, ook de techniek niet bestaat. Wellicht wordt het tijd om meer naar indigenous cultures te kijken mbt de omgang van de universeel "technische" mens met de natuur, veel volkeren en stammen deden dat veel harmonischer dan wij met onze Westerse drang om te controleren en domineren ... Dus minder copy-paste technologie, en meer natuurlijke connectie met onze omgeving, en daarbij blijven we de technische primaat. die zich niet hoeft te schamen voor haar denkvermogen!
BeantwoordenVerwijderenVandaag hier de monteur gehad.
BeantwoordenVerwijderen"Ze laten daarboven een probleem ontstaan en denken het vervolgens op papier weer van bovenaf op te lossen" en ons maar lastig vallen met nergens op gebaseerde "je kunt toch EVEN ..." en "je kunt toch MAKKELIJK ...". Ze hebben compleet geen idee wat er allemaal bij komt kijken.
precies, punt 2 en 3 beide tegelijk!
Verwijderen