Sinds augustus werk ik intensief samen met Arjan Middelkoop - adviseur
(sociaal) impact ondernemen bij ROZ-groep in Twente – , en dat is bijzonder
inspirerend. Arjan is van origine beeldend kunstenaar, en zijn gave om continu
op een andere – associatieve – manier naar de wereld te kijken en zo tal van
ideeën met elkaar te verbinden, heeft hij in zijn carrière op het gebied van
impact ondernemen weten te vertalen naar het sociale en economische domein, met
als resultaat/inzet een enorm netwerk van mensen die met elkaar proberen niet
alleen de dingen zo goed mogelijk te doen vanuit een economisch perspectief,
maar ook het goede te doen vanuit een ecologisch perspectief, waarbij de menselijke
natuur grotendeels ook onder die ecologie gerekend mag worden. In de afgelopen
maanden is een groot aantal inzicht-gevende associaties de revue gepasseerd.
Vanuit mijn theoretische kaders ben ik me enorm bewust geworden, dat
verandering richting een houdbare en duurzame wereld, begint bij ondernemers.
Impact ondernemen is eigenlijk een vreemde naam, want het gaat er bij impact
ondernemen juist om de ecologische voetafdruk te verkleinen; je maakt
ecologisch impact door de ecologische belasting van het ondernemen te
verminderen, of zelfs de economische groei te remmen om zo de ecologie te laten
herstellen/groeien.
Eén zo’n inzichtelijke associatie wil ik u niet
onthouden: tussen kunst en kitsch! Volgens Arjan is in veel gevallen impact
ondernemen meer kitsch dan kunst. Op veel bedrijven en ook kennisinstellingen
wapperen de SDG vlaggen; de VN stelden 17 doelen op – Sustainable Development
Goals genoemd – als doelstelling voor 2030 om naar een ecologisch
(klimaat/natuur etc.) houdbare planeet te komen. Maar als je dan kijkt wat die
bedrijven doen, dan gaat het streven naar sustainablity (impact) vaak niet
verder dan lippendienst, of één afdeling die dit bepleit. Kitsch, volgens
Arjan. De kunst is, deze kitsch – waar vaak oprechte en goede intenties aan ten
grondslag liggen – tot kunst te verheffen. Oh, zeker, soms is duurzaamheid pure greenwashing, of purpose washing, een
manier om economisch de zakken te vullen met gedachtengoed dat nu de wind mee
lijkt te hebben. Maar vaak zijn er dan toch mensen bij betrokken, zelfs bij de
compleet “verziekte” bedrijven waar de SDG-vlaggen puur voor eigen winstbejag
wapperen, in zo'n bedrijf met oprechte(re) bedoelingen. Zij kunnen alsnog de
kitsch omvormen tot kunst. Daarom, zo stelt Arjan, mag je zelfs als beeldend kunstenaar
nooit minachtend doen over kitsch. Kitsch kan het begin zijn van de
noodzakelijke verandering naar impact ondernemerschap.
Ik denk terug aan mijn jeugd. Mijn ouders
waren gek op klassieke muziek en schuwden daarbij niet moderne (kunst)
componisten, zoals Peter Schat en Louis Andriessen. Als kind ging mij dat boven
de pet. Ik luisterde graag naar James Last, wat toen gold als kitsch. Later ben
ik alsnog ook gek geworden op kunst. Ook met betrekking tot impact ondernemen,
kan ongetwijfeld zelfs bij een oliemaatschappij, of BigTech instelling, de
kitscherige kiem (SDG-vlag) uitgroeien tot echte verandering, en dus tot impact
(het blijft een dubbelzinnig woord, want dit soort bedrijven hun letterlijke
“impact” is juist het probleem. Zo worden de IDG’s ondersteund door onder meer
Spotify en Ikea!
Bij Saxion hebben wij Living technology als
thema, en ook bij ons wapperen de SDG-vlaggen op onze gebouwen. Living in de
context van technologie slaat op mensen, impact in de SDG-betekenis, wordt dan
“vanzelf” sociale impact, de menselijke ecologie/natuur betreffende. Juist
hierom is mijn samenwerking met Arjan, die expert is op sociaal impact
ondernemen, bijna vanzelfsprekend. Deze week stond kritiek op
kennisinstellingen centraal. In een opiniestuk
van de U-today schrijft een student dat hij alleen technieken leert
die de ouder (foute) handelwijzen (fossiele brandstof, bv) in stand houden. Hij
stopt. Ook op de Erasmus Universiteit waren betogingen, omdat de universiteiten
te weinig echt doen met SDG.
Op Saxion hebben we een
Green Office, waarmee Ingrid Bles en haar team initiatieven ontplooien, en
daarnaast laten zien wat anderen binnen Saxion doen. Daarmee verbinden ze
mensen, zodat hun impact kan groeien. Marike Lammers heeft met haar team, de
Saxion Onderwijs Innovatie Hub, en met hulp van Paul Edauw, een reeks
prachtige impactvolle leergangen ontwikkeld die gebruik maken van het Saxion
EYE model en die bijdragen aan de missie om purpose driven learning te verzorgen. Trots kan ik zeggen dat wij op
Saxion echt bezig zijn om van Kitsch Kunst te maken en met de hulp van genoemde
collega’s en Arjan, hoop ik hieraan bij te mogen dragen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten