Omgekeerd: Normaal in de minderheid
Als lector ben ik verbonden aan het project
"beta-talent-forward", waar vanuit we jonge mensen in het autistische
spectrum helpen de aansluiting te maken naar arbeid, veelal de high tech
industrie. Niet alleen focussen we op de kandidaten, maar ook op de werkgevers
en de inrichting van de werkplek, om alles te kunnen halen uit de beoogde
arbeidsrelatie voor zowel de werkgever, als de werknemer. De afgelopen weken
hebben we de intake gedaan. 12 kandidáten! Met een knipoog naar het rapport van
de Nederlandse Vereniging voor Autisme, "allemaal autistisch, allemaal
anders"! Een overeenkomst: al onze kandidaten zijn begaafd (IQ tussen 115
en 130) of hoogbegaafd (IQ 130 of hoger). Deze week heb ik 4 van de kandidaten
uitvoerig gesproken. Prachtige mensen, die soms een volstrekt nieuwe kijk op
zaken werpen, en echt veel te bieden hebben.
Gisteravond had ik een afspraak met een oude
studievriend. We zitten bij hem thuis wat te babbelen, als er vanuit de buren
een enorm geschreeuw, gestamp, en gebonk klinkt. "Let er maar niet op, het
zijn studenten van studievereniging Albertus Magnus". Als jonge leeuwen
"spelen" ze. Al zuipend, brullend en lallend, oefenen ze de
betrekkingen: erop of eronder, doorgaan of verliezen, dominantie, wie het
hardste kan schreeuwen, het recht van de sterkste. Mijn kameraad gaat vragen of
het iets rustiger kan. Ondertussen denk ik terug aan de gesprekken van
vanmiddag. Mensen voor wie het inhoudsniveau centraal staat, maar het niveau van
de betrekkingen niet altijd vanzelfsprekend is. Bij werken, hoe prestigieus je
baan of titels ook zijn, gaat het zo vaak meer om het "net-werken"
(letterlijk het doen lijken op werken) dan om de inhoud. Meer om wie met wie
heeft gestudeerd en wie welke publicatie aan wie gunt, dan om wat er werkelijk
te vertellen is. Hoe hoger en abstracter de functies, hoe sterker dit lijkt te
gelden. Juist hierdoor val je als (hoog)begaafde "autist" gemakkelijk
buiten de boot; aangewezen op cognitieve capaciteiten, maar in een wereld
waarin je de "make-believe" niet of anders begrijpt en er dito op
acteert (bv dichtklapt of wegloopt bij machtsvertoon).
Mijn gemijmer wordt onderbroken door een nieuw
geschreeuw dat opstijgt uit het buurhuis. Geen/weinig inhoud, heel veel betrekking:
de bestuurders van morgen. Er is een grote afstand tussen mijn middag, de
inhoud, en de avond, de betrekking. Voor de buitenstaander die ik nu ben is het
alsof ik naast het walrussenverblijf in een dierentuin ben terechtgekomen.
"Je hoeft geen autist te zijn", zo zegt mijn studievriend, "om
dit niet goed te begrijpen".
Soms lijkt de wereld wel omgekeerd, intelligente
mensen met de focus op de inhoud die als autistisch gestoord worden aangemerkt
en brallende en bulderende corpsleden als norm! Bèta-talent-forward. Er valt
heel wat te overbruggen: "life is crazy, and sometimes
I'd rather be mad!" Maar, werkgevers, wil je werkelijk ook op
inhoud het verschil maken met jouw onderneming, voorbij gaan aan wie het
hardste kan schreeuwen, overweeg dan een hoogbegaafde werknemer met een vorm
van autisme in dienst te nemen.
Wat een práchtig artikel Victorine, dit raakt me in het hart!
BeantwoordenVerwijderen