Hoe makkelijker hoe beter?
In het hoger onderwijs wordt massaal overgestapt van
het leren van op papier gedrukte leerstof naar het leren van beeldschermen. Een
vergelijkbare transitie vond zo'n 3 decennia geleden plaats van het met pen en
papier werken naar typen en computer. Van manuscript naar typoscript. Recent
onderzoek, echter, laat zien dat hiermee ons begrip (comprehensie) onder druk
staat. Mueller en Oppenheimer (2014) toonden in een spraakmakend artikel aan
dat studenten die tijdens een hoorcollege met pen en papier aantekeningen
maakten beter dan de typende medestudenten inhoudelijke vragen over het college
konden beantwoorden. Niet alleen beter direct na het college, maar ook enkele
weken later. Met een knipoog naar een bekend spreekwoord heette hun artikel
"the pen is mightier than the keyboard". Het betere begrip bij
pen en papier, was opmerkelijk omdat de aantekeningen vaak vol met halve
zinnen, pijlen en tekeningen zaten die ogenschijnlijk niets met de inhoud te
maken hadden. Studenten die niet bij het college aanwezig waren geweest, hadden
dan ook veel meer aan de getypte aantekeningen.
Een paar recente studies (Singer en Alexander, 2017)
tonen aan dat studenten bij langere teksten (langer dan 1 A4) veel beter leren
van papier dan van beeldscherm (e-reader, tablet, lab top). Opnieuw ging dit
tegen de verwachtingen van de studenten in; de "digitale generatie"
gaf van te voren aan veel liever van het scherm te leren. De geleverde
leerinspanning bleek cruciaal. De hoofdgedachte komt van het scherm even goed
over als van papier (men is wel sneller klaar bij leren van het scherm), maar
de verwerking van alle andere relevante zaken en de details is veel slechter
bij het leren van het scherm.
Maakt de snellere digitale wereld ons oppervlakkiger?
Zaken waar we moeite voor moeten doen beoordelen we vaak als waardevoller dan
zaken die we in onze schoot geworpen krijgen. Daarvan zien we soms pas de
waarde als we ze kwijtraken. Vele studies tonen aan dat het snel scrollen een
disruptief effect kan hebben op ons begrijpen. Daarentegen is een disruptie van
ons begrijpen zelf soms buitengewoon leerzaam. Zo liet de studie van Singer en
Alexander zien dat juist voor zeer trage lezers het leren van het scherm beter was
dan van papier. Het kostte deze subgroep kennelijk genoeg moeite
(leer-investering), ook al was het van het scherm, om diep genoeg te verwerken.
Voor deze trage lezers was het "organiseren" van het papier wellicht
te veel moeite. Een reversed-U-shape van optimaal leren: te
weinig moeite geeft te oppervlakkige verwerking, te veel moeite geeft
gebrekkige of helemaal geen verwerking. Het optimum in het midden, de top van
de omgekeerde U.
Het ligt niet aan ICT op zich. Andere studies (Kühn et
al. 2014; Anguera et al. 2016) laten zien dat kinderen die veel gamen (Super
Mario) zelfs een betere executieve functie (werkgeheugen, fluid intelligence)
ontwikkelen, evenals een verbeterde oog-hand coördinatie. Tegelijkertijd heeft
globaal genomen veel afleiding door Facebook en dergelijke sociale media juist
een desastreus effect op concentratie en executief functioneren. Dus het
probleem is wellicht een probleem van het onderwijs zelf; het streven naar
efficiëntie - het makkelijker maken voor student en docent - en niet de
digitale technieken op zich. Leren blijft een werkwoord, en serieuze inspanning
is daarbij voorwaardelijk. Te makkelijk betekent vaak in laatste instantie te
oppervlakkig. Te moeilijk betekent vaak te traag, of helemaal niet. Maar
scholen en universiteiten zijn net als ouders. Je weet dat je kind van
tegenslag tot wasdom komt, maar het liefst neem je alle bedreigingen weg.
Anguera, J. A., Boccanfuso,
J., Rintoul, J. L., Al-Hashimi, O., Faraji, F., Janowich, J., & Gazzaley,
A. (2013). Video game training enhances cognitive control in older
adults. Nature, 501(7465), 97-101.
Kühn, S., Gleich, T., Lorenz, R. C., Lindenberger, U., & Gallinat, J. (2014). Playing Super Mario induces structural brain plasticity: gray matter changes resulting from training with a commercial video game. Molecular psychiatry, 19(2), 265-271.
Mueller, P. A., & Oppenheimer, D. M. (2014). The pen is mightier than the keyboard: Advantages of longhand over laptop note taking. Psychological science, 25(6), 1159-1168.
Singer, L. M., & Alexander, P. A. (2017). Reading across mediums: Effects of reading digital and print texts on comprehension and calibration. The Journal of Experimental Education, 85(1), 155-172.
Tja, net als #curlingouders zijn we als docenten ook vaak heel hard aan het bezemen. #curlingteachers
BeantwoordenVerwijderenKlopt, in dit verband zijn we inderdaad een soort applaus-samenleving geworden, waarin we op "likes" gericht zijn....
BeantwoordenVerwijderen