Al sinds mensenheugenis is in onze samenleving een
volwassen mens verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden. Ons rechtssysteem
is hierop gebaseerd. Iedereen weet dit. Als iemand bijvoorbeeld de
verkeersregels overtreedt, brengt dat ons meteen in beroering, al is het door
iemand in stilte een asociale idioot te noemen. Echter, uit neuropsychologisch
onderzoek komt naar voren dat mensen vaak beslissen op grond van iets anders
dan ze denken. Bijvoorbeeld een topkeeper zegt de bal vanaf de penaltystip te
zien aankomen en dan te kiezen welke kant op te duiken. Onmogelijk, zo is uit
breinonderzoek gebleken; de tijd om het beeld van de bal te verwerken en daar
de motorische output op te baseren is te kort. In praktijk blijkt de positie
van het standbeen en de kijkrichting van de penalty schieter bepalend te zijn
voor de duikrichting van de keeper. Bio-deterministen stellen dat de menselijke
vrijheid sterk wordt bepaald door biologische structuren, vooral het brein. Een
paar titels van populair wetenschappelijke boeken: "Wij zijn ons
brein" en "De vrije wil bestaat niet". Als bijvoorbeeld een verkeershufter
ons op de snelweg aan de verkeerde kant inhaalt, is er activiteit in nucleus
caudatus voordat we ons boos voelen. Echter, het feit dat we
niet altijd weten op welke aspecten we onze keuzes baseren, betekent niet dat
we niets te kiezen hebben. De keeper, bijvoorbeeld, kan ook niets doen, of
altijd naar dezelfde kant springen, etc. Feitelijk is dit dus niet een argument
dat er geen vrije wil bestaat. Toch is deze manier van redeneren niet alleen
naïef, maar wel degelijk in potentie gevaarlijk. Waarom?
Het verleidt mensen ertoe om iemand die afwijkend
gedrag laat zien van tweede tot derde persoon te "verheffen". We
hoeven dan niet met, maar "slechts" over iemand te praten. In feite
is dit wat de "klassieke" psychiatrie al eeuwenlang doet. En
natuurlijk zijn sommige mensen niet toerekeningsvatbaar, bijvoorbeeld ten
gevolge van een ernstige verstandelijke beperking. Ook kinderen worden nog niet
volledig verantwoordelijk gesteld voor hun daden. Maar als iemand langdurig
verdrietig is en het leven niet meer wil, kan hij/zij bij een psychiater een
oorzaak halen (diagnose depressie, bijvoorbeeld). Vervolgens wordt de dokter
hiermee verantwoordelijk voor de behandeling/genezing. Als dat dan niet lukt,
dan mag de dokter desgewenst ook de ziekte met de persoon doen laten verdwijnen
(euthanasie). Deze manier van denken, afwijkend gedrag is een indicatie van een
stoornis, een ziekte, waaraan iemand lijdt en die in potentie door een goede
dokter behandeld moet kunnen worden, kan toegepast worden op elke stoornis die je
kan bedenken. Maar - en daar wordt het nog gevaarlijker - ook op iedere
religieuze, politieke, artistieke uiting of overtuiging die we niet begrijpen.
Het zal wel in het brein zitten, is er een dokter in de zaal?
De wereld wordt door veel futurologen voorgesteld als
eenduidig op weg in 1 richting: een technologische heilstaat waarin de mens
maximaal door smart Technology wordt ondersteund en ontlast (lastige en
foutgevoelige taken worden door slimme techniek van ons afgenomen). De
heilstaat gloort aan de horizon, als het goud aan het eind van de regenboog.
Maar techniek dicteert en globaliseert. Het risico in zo'n wereld is dat we
allemaal aan elkaar gelijk worden. Wie hierin toch een afwijkende eigen weg
zoekt, loopt het risico derde persoon te worden, iemand waar niet mee maar over
gesproken wordt. En daar komt het biologisch determinisme weer mooi van pas:
Vast iets in het brein van deze persoon. Nogmaals, is er een dokter in de zaal?
Waarom wordt het zo weinig gezegd: we zijn niet op weg
naar een technologische heilstaat. Mensen hebben om mens te kunnen zijn niet
per se smart technologie nodig. Ontwikkeling is niet eenduidig van slecht naar
beter, veel oplossingen die beter leken bleken achteraf enorme schaduwzijden te
bezitten, die uiteraard van te voren niet zichtbaar waren. Mensen hebben een
vrije wil, en zijn hiermee verantwoordelijk voor hun eigen daden en keuzes.
Uitzonderingen hierop zijn zeer uitzonderlijk. Nogmaals, al kiezen we op grond
van andere zaken dan we denken, het blijven onze keuzes. Stel je voor dat we
het principe loslaten van eigen verantwoordelijkheid, dat aan ons rechtssysteem
ten grondslag ligt. We zouden gegarandeerd in een afschuwelijke dystopie
terechtkomen. Een auto rijdt niet zonder motor, maar in de motor ligt niet het
doel van de rit verankerd. Zolang we afgerekend worden op wat we in de wereld
doen of laten, op tijd weglopen bij een conflict, bijvoorbeeld, zijn wij niet
ons brein, en zullen we het met onze vrije wil moeten blijven doen. Wij zijn de
essentie van ons eigen leven, en kunnen dat niet uitbesteden, niet aan
technologie en niet aan bio-deterministen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten