"Individuality outruns
all classification, yet we insist on classifying every one we meet under some
general label" (William James, 1842-1910, een van de grondleggers van
de moderne psychologie).
De laatste 15 jaar is er een sterke toename in het
aantal diagnoses Autistisch Spectrum Stoornis (ASS). Vorige week kwamen we tot de
verbijsterende conclusie dat achter deze toename een heel ander probleem ligt:
een nog veel grotere maar grotendeels onopgemerkt gebleven toename in het
aantal mensen dat volkomen normaal lijkt, maar feitelijk te gemakkelijk
meebeweegt op de golven van de tijd. Gevormd door alles in het algemeen en
niets in het bijzonder, door mondiaal beschikbare (smart) technology, onderwijs
en sociale media. Bij de ontstane mondiaal gestandaardiseerde mens wordt
individualiteit en authenticiteit ondergeschikt aan meebewegen en volgen. Van
de wieg tot het graf wordt de mens nauwgezet gevolgd met standaard testen en
digitale surveillance. Hoewel er steeds meer mensen binnen de standaarden
passen - gekscherend "neurotypische spectrum stoornis" (NSS) genoemd
- vallen er ook steeds meer mensen (net) buiten, vandaar de toename in ASS
diagnoses. Het is nu tijd voor nuance.
Als je goed genoeg kijkt, is geen enkel mens
"standaard". In bepaalde aspecten is ieder mens a-typisch. Ieder
talent is a-typisch, anders had iedereen dat talent en was het dus niet onderscheidend.
Echter, de maatschappij vraagt vaak generalistische competenties (teamwork,
continu kunnen aanpassen, communicatie, etc.) terwijl talenten bijna per
definitie specialistisch zijn. Authenticiteit en generalistisch kunnen op
gespannen voet staan, tenzij iemand een specifiek talent heeft in het verbinden
van mensen en/of ideeën. Helaas is dit nu juist een uiterst zeldzaam talent,
dat vaak door managers onopgemerkt blijft!
Terugkomend op het James-citaat, mensen classificeren
om hun wereld te begrijpen. Door (herhalende) patronen te labelen, leren we in
onze wereld en onze levens te navigeren. Bijna altijd is het classificeren
belangrijker voor de persoon die classificeert, dan voor de of het
geclassificeerde. Dit is des te meer het geval als de classificatie niet
eenduidig gedefinieerd kan worden, zoals bij het onderscheid tussen autistiform
en normaal. Alleen als een aandoening eenduidig kan worden vastgesteld
(bijvoorbeeld: infectie met x => ziekte y), zijn de "baten" zowel
voor de persoon die classificeert (die een inkomen kan krijgen, bijvoorbeeld
als arts, drogist of apotheker), als voor de persoon die is geclassificeerd. In
alle andere gevallen is het "nut" van de classificatie dubbelzinniger
en moeilijker vast te stellen.
Natuurlijk zijn ook veel niet-autistische personen in
staat om unieke en authentieke personen te worden. Er zijn ook mensen die op
enig moment in hun leven met ASS zijn gediagnosticeerd, maar zijn uitgegroeid
tot volledig 'normale' (geïntegreerde actieve en deelnemende) burgers. Aan de
andere kant van het spectrum zijn ernstig beperkte en geïsoleerde patiënten te
vinden. De scheidslijn tussen normaal en autistisch kan niet zo ondubbelzinnig
worden vastgesteld als te vaak wordt gesuggereerd.
Juist omdat ik, spottenderwijs, een grote mensenmassa
classificeerde met “stoornis” (de tweede S in NSS), dien ik me te
verantwoorden. In feite kan je stellen dat we allemaal gestoord zijn. Als we
het gemiddelde consumptiegedrag van de West-Europeanen extrapoleren naar de
wereldbevolking, hebben we bijna 5 aardbollen nodig. Ondanks het feit dat we
allemaal proberen om duurzamer te leven, stijgt ons comfortniveau nog steeds;
we gebruiken steeds meer energie per persoon. Terwijl de meesten van ons de
klimaatverandering en de gevolgen voor de ecologie erkennen. Toch gaan we door
met het nemen van een hypotheek op de toekomst, die hopelijk door technici in
laboratoria zal worden afgelost in de vorm van efficiëntere energieomzetting.
We weten dat dit technologische wonderdenken altijd een nieuwe versie van
Pandora's Box blijkt te zijn. Daarom past de term 'stoornis' ons eigenlijk
allemaal, autistisch én neurotypisch. Psychologen en psychiaters classificeren
mensen echter met betrekking tot andere aspecten. Maar door te classificeren,
door naar iemand anders te wijzen, wijzen ook zij ook naar zichzelf: wie wijst
naar een ander, wijst met 3 vingers naar zichzelf!
Hiermee wil ik mezelf zeker niet uitsluiten, ook ik
reis dagelijks 250 km en ben door alle comfort omringd. Sociale media en andere
wereldwijd beschikbare technologie vormen ook mijn gedachten en gevoelens mede.
Bovendien, door te wijzen op mensen met termen als autistisch of neurotypisch,
ben ook ik schuldig aan precies hetzelfde classificerende gedrag dat ik andere
psychologen / psychiaters verwijt. Maar ik weet een paar dingen zeker. Sommige
mensen ontwikkelen zich anders dan anderen, en in het onderwijs moeten er 2
separate methodologieën zijn, één gebaseerd op snel denken (zonder woorden
begrijpen, nabootsen), en één gebaseerd op langzaam maar formeel denken! Op de
werkvloer hebben we mensen nodig met algemene vaardigheden en ook specialisten,
zelfs als sommige van hen een aantal sociale vaardigheden missen. Diversiteit
is een noodzaak en - het belangrijkst - groei in authenticiteit geeft ons leven
richting en betekenis, ongeacht of we neurotypisch of autistisch zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten