De wereld verandert. Terwijl wij ons druk maken over
op welke partij we moeten stemmen, beseffen we niet dat niet verkiesbare
partijen ons dagelijks doen en laten het sterkst beïnvloeden: de high-tech
multinationals. Sterker nog, wij richten ons onderwijs zo in, dat we optimaal
naar hun pijpen kunnen dansen, onder meer door onze kinderen van jongs af aan
te leren werken met de producten van "machten" als Microsoft, Google,
Apple, Samsung en Facebook. In hun slogans noemen multinationals technologie en toekomst vaak
in een adem. Smart staat daarbij gelijk aan goed overweg kunnen met hun
producten, ongeveer zoals stoer en mondain vroeger door de tabaks-marketeers
gelijk werd gesteld aan roken. En door de globalisering hebben deze
multinationals nu meer dan ooit ook de politici in hun macht, inclusief degene
waarop u stemt. Hoe zit dat?
Om met dat laatste te beginnen, als een grote
multinational - techniek, of bank - de keuzes van politici niet aanstaat,
kunnen ze door de open grenzen in Europa (of de rest van de wereld) het
hoofdkantoor of de productielijnen verplaatsen naar een land waar het politieke
klimaat als gunstig wordt ervaren. Hierbij zijn hun ambities letterlijk en
figuurlijk grenzeloos. Niet alleen zijn zij hiermee de wereldlijke machthebbers
en marginaliseren ze de daarbij de democratie. Ook laten ze bij deze
verplaatsingen sporen achter van sociale gevolgen (verlies aan werkgelegenheid,
de werkloosheid), die op de schouders van de lokale bevolking en op het conto
van de politici komen te liggen. Politici kunnen het nooit goed doen. Als een
bedrijf verdwijnt krijgen politici de schuld, hadden ze maar voor een beter
politiek klimaat moeten zorgen. Als een bedrijf met aangepaste regelgeving
wordt "omgekocht" om te blijven, is het ook hun schuld, want ze
dammen de macht van deze multinationals niet in.
In West Europa willen we een kenniseconomie zijn.
Daarom moeten we onze toppers binnen de deuren houden. Maar topingenieurs,
technici en economen verdwijnen gemakkelijk naar waar de vestigings stoelendans
de multinationals (high-tech, banken) leidt. De grenzen dicht (Brexit, Nexit)
is een mogelijkheid, met het grootste risico dat je jezelf economisch buiten
spel zet. Je blijft als politicus dan wel geloofwaardig. Je komt daarmee wel op
voor de democratie en tegen de ongebreidelde macht van de grote tech
multinationals.
Naar mijn mening is een eenvoudigere oplossing voor
handen: investeren in kunst en cultuur en nog meer geld naar de
gezondheidszorg, bouw en onderwijs. Kunst is sinds mensenheugenis het geweten
van de generaties. Hoewel kunstuitingen behoren tot de eerste tekenen van
menselijke beschaving, is kunst als reflectie op het menselijke handelen juist
ook nu zo enorm belangrijk. Het houdt de samenleving een spiegel voor, en stelt
vragen. Waarom doen we wat we doen? Waarom zien we niet dat gebruik van meer
techniek ons niet vanzelfsprekend gelukkiger maakt? Kunst leert ons dat soms
minder, meer is.
Meer investeren in onderwijs, zorg en bouw is
investeren in lokale economie en samenleving. Tenminste, als het onderwijs dan
"get ready for a smart world" als meer opvat dan een
kritiekloze adaptatie aan de nieuwste producten van de hightech multinationals.
Als een sociale onderneming, met kunst, bezinning en zingeving in het hart van
de samenleving en de zorg voor elkaar. Ook in de zorg werken veel toptalenten,
gebonden aan lokale gemeenschappen, bijvoorbeeld in ziekenhuizen,
verpleeghuizen en andere zorgcentra.
Hoe dan ook, ICT-vaardigheid wordt vaak als één van de
hoofddoelstellingen van modern onderwijs genoemd en dát is vreemd. Tenzij
ICT-vaardigheid gelijk staat aan het kunnen onderkennen van en omgaan met de
sociale en psychologische gevolgen van een vaak kritiekloze acceptatie van het
dogma techniek-dus-goed. Get ready for a smart World is meer dan
een technische aangelegenheid. In feite is het vooral een sociale
aangelegenheid. Nogmaals, tech multinationals stellen in hun
marketingactiviteiten technologie en de toekomst vaak aan elkaar gelijk. Dat
mogen ze. Natuurlijk heeft technologie naast potentiële bedreigingen grote
voordelen met zich meegebracht. Maar waarom gaan zelfs onderwijsinstellingen en
universiteiten hierin schijnbaar zo kritiekloos mee en maken we zo met elkaar
de machtigen nog machtiger? Maken we daarmee de gemiddelde leerling, student en
burger gelukkiger, meer verbonden en wijzer? Techniek hoort in eerste instantie
een sociale en bewogen aangelegenheid te zijn en dan niet alleen voor de
machtigen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten