Wij hebben een prachtig Honours- en
excellentieprogramma bij Saxion. Ik voelde me dan ook vereerd toen ik mee mocht
denken over het thema toptalent binnen onze programma's.
Tijdens de bespreking wordt snel duidelijk dat “talent” een ingewikkeld begrip
is. Stiekem zoek ik wat definities op het internet. Scrollend door PubMed stuit
ik op een paar recente wetenschappelijke publicaties. De inhouden verbijsteren
me! Conclusies zoals: "Het toptalent heeft niet de beste maatschappelijke
posities", "geluk speelt een grotere rol dan talent in het bereiken
van de top" en zelfs een psycholoog die ontkent dat talent überhaupt een
rol speelt: een Mozart worden is een kwestie van doorzettingsvermogen!
Ondertussen praat het gezelschap verder. Men stelt dat
het belangrijk is om de Honours studenten een programma aan te bieden dat is
gericht op persoonlijke ontwikkeling, zodat ze hun talent kunnen ontdekken.
Maar we hebben het toch over toptalenten? Anders kom je toch niet in een
"top-talent " programma? Ik probeer het te begrijpen: als je tijdens
de propedeuse zeer goede cijfers haalt, kom je in een persoonlijk ontwikkelingstraject.
Als je dan geluk hebt, wordt daar je talent ontdekt. Heb je dat talent op 18
jarige leeftijd dan nog niet ontdekt?
Studenten die gemiddelde of lagere cijfers halen,
komen niet in aanmerking voor zo'n programma. Ik durf de weddenschap wel aan
dat sommige van die studenten marginaal presteren, omdat ze
naast hun algemene studie druk zijn met een al wel ontdekt talent. Bijvoorbeeld
in sport, kunst, toneel of muziek. Deze studenten hoeven niet geholpen te
worden een talent te "ontdekken", maar kunnen wellicht best wat hulp
gebruiken om hun intrinsiek gedreven talentontwikkeling efficiënt met hun
studie te combineren. Chargerend gesteld kom je in aanmerking voor een Honours
programma als je niets anders hebt om je druk over te maken dan je algemene
opleiding en je goede cijfers haalt. In het top-talent programma wordt dan op
zoek gegaan naar jouw talent. Dit klinkt als een cirkelredenatie.
De (wetenschappelijke) literatuur brengt zeker geen
helderheid! Gelukkig voor mijn collega's en mij, zit ook de literatuur vol
cirkelredeneringen. Een paar “leuke”. Mensen als Steve Jobs en Bill Gates
hebben een hoog maar niet extreem hoog IQ. Ze hebben hun positie bereikt door
op het goede moment op de juiste plaats te zijn. Twee denkfouten: 1. de hoogte van
het IQ staat gelijk met de grote van je talent en 2. een toptalent is
"normaliter" niet afhankelijk van het goede momentum (kruispunt van
tijd en plaats). Ook een andere studie "toont aan" dat de beroemde
grootheden niet het meest talentvol zijn. In de conclusie stellen de
wetenschappers dat de wereld beter af zou zijn als de meest talentvolle mensen
aan de top van hun disciplines zouden zitten. Deze conclusie wordt op geen
enkele wijze met bewijs of argumentatie gestaafd. Zou, als Bill Gates nog
slimmer was geweest, de mensheid niet volledig digitaal gemachineerd zijn?
Onzin! Hooguit was de ICT en later AI revolutie door andere mensen in gang
gezet. Ook dan zaten topgenieën ingewikkelde filosofische of mathematische
stellingen te bediscussiëren of bewijzen, te musiceren, of helemaal niets te
doen.
Ondertussen ben ik helemaal het spoor bijster. Waar
hebben we het eigenlijk over? Wat is talent? Op mijn laptop vind ik een boek
geschreven door een professor in de psychologie (Angela Duckworth) die
“bewijst” dat een toptalent vooral het resultaat is van langdurige toewijding.
Iedereen kan een Mozart worden, als hij of zij maar vroeg genoeg begint en
keihard werkt. Door toppers te interviewen worden deze ideeën geverifieerd. Ja,
ze hebben er allemaal hard voor gewerkt, en hun ouders waren zeker net zo
ambitieus. Met een halfuurtje YouTube valt Duckworth's theorie in duigen.
(Idiot) Savants tonen talenten die onder-gedetermineerd zijn
door leren en ervaring. Van rock drummende peuters tot complex hoofdrekenende tieners,
via virtuoos rockgitaar, of Rachmaninov spelende kinderen op een goedkoop
keyboard, zonder enige scholing. Hoeveel je ook oefent, een muis leer je niet
brullen en een tijger bekeer je niet tot vegetarisme. Talent is wel degelijk
ook in aanleg gegeven.
Dan probeer ik alles samen te vatten. Iedereen heeft
talent, zaken die hij/zij zou kunnen ontwikkelen tot een topniveau. Echter,
waar de spotlights op gericht zijn, is tijd- en plaatsafhankelijk. Of je
toevallig op jouw moment met jouw talent op de juiste plek bent, is een kwestie
van toeval. En natuurlijk, er zijn algemene persoonskenmerken, zoals
doorzettingsvermogen en ambitie. Vooropgesteld, we hebben een prachtig
Honoursprogramma. Maar de talent kwestie is ingewikkeld. Voor mij is een
Honoursprogramma niet alleen voor studenten die
"toevallig" op het juiste moment in de juiste omstandigheden zijn om
tijdens het eerste algemene jaar hoge cijfers te behalen. Maak het programma
dan toegankelijk voor iedere student, ook voor de student die
zelf kiest voor extra. Talent en prestaties zijn soms niet lineair aan elkaar
gekoppeld. Sommige studenten gaan veel beter studeren als er meer van ze
gevraagd wordt. Of als ze meer aandacht krijgen. Ook mogelijk is een
Honoursprogramma voor studenten die naast hun studie met talenten bezig zijn.
Nu bestaat dit voor topsporters. Laten we dit uitbreiden. Daarnaast is een
excellentieprogramma waarin er als het ware een plusniveau van de opleiding
wordt geboden, ook een goede zaak. Kortom, onze discussie gaat door!
PS ons mooie Saxion Honoursprogramma is niet gebaseerd
op cijfers!
Ik denk ook graag anders over het fenomeen (top)talent. Mensen ZIJN dan geen talenten, ze HEBBEN talenten. En die zijn al dan niet ontwikkeld dankzij inspanning, motivatie of bijvoorbeeld ambitieuze ouders. Mozart zijn toptalent was (onder andere) muzikaliteit. Praten over mensen die een toptalent ZIJN gaat dan over ‘the eye of the beholder’. Het is een mening. Ik VIND jou een toptalent.
BeantwoordenVerwijderenAngela Duckworth heeft broddelwerk afgeleverd: haar onderzoek bestaat enkel uit enquetes die ze heeft afgenomen onder succesvolle mensen. Haar conclusies zeggen dus - inderdaad - niets over talent in het algemeen, laat staan dat je ervan kunt leren hoe je succesvol kunt worden.
BeantwoordenVerwijderen