vrijdag 19 juli 2019

Storm en Stilte

Storm voor de Stilte!

We kunnen niet zonder ideologieën. Leven zou richtingloos en doelloos zijn zonder. Ze zijn onmiskenbaar de drijvende kracht achter cultureel menselijke verandering (progressie), ze verbinden en verdelen, brengen onbekenden samen maar tegelijkertijd transcenderen ze altijd conflict (verdeeldheid), vanwege hun "bijproduct" protectionisme, grenzen opwerpen, of, zoals op mijn vijftiende, blokkades in Amsterdam. Waar we in geloven verdient verdediging, bescherming. Daar willen we voor vechten, en in sommige tijden zelfs voor sterven. Waar cultuur is, is ideologie en dus grenzen met naast inclusie ook exclusie, uitsluiting, of buitensluiten. Als zeventienjarige schreef ik de song King of the coming race en recent onder dezelfde titel mijn blog over de wereld van morgen. De song is nu onder productionele leiding van mijn 17 jarige dochter opgenomen voor het album Regular Man. Waar op mijn zestiende ik me aangetrokken voelde tot de punkbeweging, is het opkomende "ras" nu AI's en de (utopische of dystopische?) wereld van morgen: 

https://m.youtube.com/watch?v=OvqdR4gFqYs

 

En dan, naast en na de storm volgt ..  de Stilte: Silentium

Als je iets verwacht, en er komt niets. Als je overdonderd bent door iets, of met stomheid bent geslagen. Stilte kan vredig zijn, of juist oorverdovend. Stilte heeft meer gezichten dan welk geluid dan ook, het kan overal voor staan, van afwezigheid van geluid, tot volmaaktheid, van ultieme dreiging tot absolute leegte. Stilte ten opzicht van leven als een default status, een niet zijn, geen actie, want beweging zit gevangen in geluid. Als er niemand hoort, is er dan geluid? En wat dan als er iemand de stilte hoort, is stilte dan geluid. Stilte en energie, stilte en vorm, tijd. Wat als er Iemand hoort, of zelfs luistert? Tijd zit gevangen in muziek, en in deze slotsong gebeurt er in 2 minuten heel veel, de tijd zit er in gevangen. Muziek zit gevangen in ideologieën, nogmaals, we kunnen niet zonder, ze zijn ons noodzakelijk kwaad en goed. In deze song wordt de stilte doorbroken door een 4 stemmige a-capella van Deborah, die evolueert naar een magnifieke rock gitaarsolo van Tom, om weg te zakken via een fade-out in ... stilte! Met deze song - Silentium (muziek en tekst in Latijn van Deborah) - sluiten we het album Regular Man af, en is vanwege de vakantie mijn blog voorlopig stil: 

https://youtu.be/d83MMjjbvPo

 

Silentium. Impera abesse illud silentium.

Regunt. Nunc amissa est.

Terra autem tulit corpus eius

Ubi est Deus?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Monopoly (SROI2)

Vorige week schreef ik over SROI en het bordspel “ Villagers ”. Mijn zwager wees mij op het beroemde spel Monopoly . De in 1866 geboren Amer...