donderdag 22 augustus 2019

Opgelicht: Bedankt PostNL!

Bedankt, oplichters, dat jullie mijn 19 jarige zoon via zijn op Marktplaats aangeboden gaming laptop in ruil voor  900 (fictieve) euro's naar Nigeria hebben laten sturen nadat hij een bevestiging kreeg van een bank dat het geld gereserveerd was.

Sorry, zoon, dat wij nu van iedereen horen: "Nigeria, dan moeten alle alarmbellen afgaan". Sorry zoon, dat wij niet in discriminatie geloven en dat mijn naïviteit nu maakt dat je met al het geld dat je in de vakantie hebt verdiend nog €900 euro tekort komt om de zuurverdiende supercomputer voor je studie te kopen.

Excuus, zoon, dat toen je me vroeg of het echt wel goed zat toen je zondag geen geld op je rekening kreeg nadat je het pakket zaterdagavond bij PostNL had ingeleverd om met track & trace voor €40 euro te versturen, ik zei dat zondag geen werkdag was ....

Bedankt internet, toen mijn zoon ook maandag geen geld op de rekening zag en op internet vond dat diverse mensen op deze wijze waren opgelicht (moeder koopt product voor studerende zoon in Nigeria), steeds naar andere adressen in Nigeria, maar met dezelfde bevestigingsmails van de bank (met een net iets ander e-mailadres als afzender, wat je als je gmail hebt niet direct ziet...); opgelicht.

Bedankt politie, aangifte doen was makkelijk, en jullie gaven ons hoop dat het pakket nog goed te traceren was, en dat de postdienst zonder gevaar kon meewerken aan het voorkomen van een misdaad ... totdat jullie hoorden dat het via PostNL gestuurd was!

Bedankt PostNL, voor het te woord staan van mijn zoon, die maandagmiddag de eerste keer belde naar uw klantenservice een half uur nadat, zo bleek achteraf, het pakket was opgehaald bij het inleverpunt op de hoek van onze straat en het dus nog bij het depot ingescand  moest worden.

Bedankt PostNL, jullie zeiden geen procedure te hebben om een pakket op te sporen en vanaf de stroom naar de ontvanger terug naar de afzender te zetten, maar dat mijn zoon moest blijven bellen totdat het bij een sorteercentrum boven water zou komen.

Bedankt PostNL, elke keer weer moest mijn zoon het uitleggen, 6 keer heeft hij gebeld, en steeds was het nog niet ingescand.

Bedankt PostNL, dinsdagochtend om 9:00 uur, direct als eerste nadat de klantenservice open was, stonden jullie mijn zoon weer te woord: “het is ingescand, maar wacht even ...”. De verbinding werd verbroken.

Bedankt PostNL, mijn zoon belde direct opnieuw, en werd nu naar een andere afdeling doorverbonden, waar een dame met opvallend meer begrip het slechte nieuws bracht: “vannacht ingescand en helaas kunnen we niets meer doen om het tegen te houden”.

Helaas PostNL, ik heb hier geen woorden voor, dit is mi willens en wetens gelegenheid geven tot misdaad en daarmee strafbaar. Op het internet lezen we helaas dat PostNL juist vanwege deze lakse houding (oud-medewerkers getuigen dat ze als instructie krijgen dat er niet gedaan wordt aan stukken terugsturen, maar dat er wel de schijn opgehouden moet worden de klant medewerking te verlenen). Track & Trace heeft zo geen zin. Maar wat zou het uitmaken als vanaf een sorteercentrum in Nederland een pakket terugstuurt wordt naar Groningen voor hetzelfde geld als dat betaald is voor verzending naar het buitenland?

Maar eerlijk is eerlijk, PostNL is misdadig in deze zaak (we hebben inmiddels ook aangifte gedaan tegen PostNL), maar ik ben als vader naïef, en daar schaam ik me voor. En dan te bedenken dat nu ik dit schrijf het pakket nog steeds onderweg is. Ben ik nog wel van deze wereld?

2 opmerkingen:

  1. Wat een verhaal Jan Willem. Het gaat er steeds meer op lijken, dat hoe we ook ons best doen, de Multinationals bepalen. Mijn mening is dat wij (burgers) wel van deze wereld zijn, dat wij wel goede bedoelingen hebben, dat wij wel in staat zijn om vreedzaam met en naast elkaar te wonen/leven. Maar helaas wordt de beeldvorming steeds meer door de Multinationals bepaald. Zij schieten tekort en maken gebruik van onze naïviteit/vertrouwen. Zij zouden de rotte appels met hun 'waterdichte' systemen waar we dik voor betalen eruit moeten filteren. Mijn motto: blijf trouw aan je eigen gevoel en ga uit van je eigen integriteit en blijf in de mensheid geloven. Maar wees terughoudend in hetgeen de 'invloedrijke' ons willen laten geloven.
    Jouw verhaal benadrukt mijn gevoel weer. Bedankt dat je dit met ons hebt willen delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je reactie, ik ben het helemaal met je eens!

    BeantwoordenVerwijderen

Monopoly (SROI2)

Vorige week schreef ik over SROI en het bordspel “ Villagers ”. Mijn zwager wees mij op het beroemde spel Monopoly . De in 1866 geboren Amer...