donderdag 5 september 2019

Ik app, dus ik besta: de past of lasting days...

Vorige week startte ik een expeditie naar het hoe en waarom het leven in de (smart) Technology ons grenzeloos maakt en tegelijkertijd gevangen (begrensd) houdt. Vandaag deel 2, het plaatsen van digitale "rooksignalen", ofwel trofeeën.

Soms houd ik mezelf voor dat een blog, of een compositie of opname met mijn band, meer recht van plaatsen heeft, dan een foto van bijvoorbeeld mijn jongste dochter en ik die een ijsje eten. Facebook en andere sociale media suggereren het omgekeerde, een foto waarin ik betrokken ben in een alledaagse (triviale) activiteit, heeft na een paar uur soms al 50 likes, mijn blogs vaak hooguit een paar. Dat wil overigens ook weer niet zeggen dat ze minder belangrijk zijn, hooguit dat ze minder algemeen zijn. Juist het triviale en liefst dan binnen het triviale weer het onverwachte vormt de ideale component voor sociale media Exchange. Regelmatig kom ik Facebook vrienden tegen die nooit een like op mijn blog geven, maar ze bijna allemaal gelezen hebben.

Het doel van de foto met het ijsje en de blog zijn natuurlijk verschillend, maar in essentie toch ook overeenkomstig: hallo, ik besta. "Killroy was here". Gekken en dwazen krassen op muren en glazen. Het "ik app, dus ik besta" gedrag kan makkelijk een verslaving worden, ondersteund door smart Technology, de sociale media. We weten dat - indien we gezien willen worden - dit gemakkelijk kan resulteren in juist minder (of beperkter) zien. Als we gehoord willen worden, luisteren we vaak minder goed naar zaken die niet in ons straatje passen. Expertise leidt soms tot een overschatting van onze competentie en daarmee tot een verhoogd risico op falen, zo blijkt uit onderzoek. In die zin is een blog niet anders dan een foto, een trofee die bewijst dat onze expeditie (leven) ergens toe heeft geleid.

Maar een trofee betreft op voorhand het verleden van wat voorbij is, The Past of Lasting Days, waarin ik mezelf verkwansel. En wat ik opgeef is het hier en nu. Anders gesteld, juist de moderne media richten mijn aandacht en vaak zelfs levensperspectief op een werkelijkheid buiten mijn reële werkelijkheid. Niet alleen de sociale media doen dit via apps en virtuele vrienden waarvoor ik een virtueel en vaak zwaar geromantiseerd (of gedramatiseerd) leven leidt, ook via bijvoorbeeld Netflix leef ik mee met de hoofdpersonen uit de series die ik kijk, waardoor ik nog maar zelden echt thuis ben.

Zo dit alles overdenkend besef ik dat ik, met vele anderen, feitelijk een tamelijk armzalig bestaan leid met al de smart Technology die me al tijdens het leven tot een virtuele persoon (een herinnering) op afstand maakt. Natuurlijk zijn er mensen die nog volledig authentiek in het hier en nu leven, die elkaar niet ontmoeten op Facebook, maar bijvoorbeeld in een kroeg, of in een gemeente. Ik vraag me af hoe lang het zal duren totdat "wij" (moderne Smart Technology adapten/dwazen) deze authentieke medemens ontdekken en gaan vereren als wijs. Wie zouden het zijn? Mensen die aan mindfulness doen? Mensen die nog echt fysieke arbeid doen? Mensen in kloosters? Heeft iemand een idee waar je nog niet aan moderne media technologie verslaafde medemensen kan vinden? (Wordt vervolgd)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Monopoly (SROI2)

Vorige week schreef ik over SROI en het bordspel “ Villagers ”. Mijn zwager wees mij op het beroemde spel Monopoly . De in 1866 geboren Amer...