vrijdag 3 juli 2020

Jingles

Valt het u ook op? Overal gevraagd en vooral ongevraagd en vanuit communicatieaspect volkomen ongepaste vragen en/of advies. Het begon mij op te vallen bij de drogist bij het afrekenen van xylometazoline, beter bekend als Neusspray. De mevrouw vroeg of ik nog advies wilde hebben. Toen ik zei dat dat niet nodig was, dat ik de bijsluiter wel zou lezen, kreeg ik alsnog te horen dat ik het middel niet langer dan 1 week aaneengesloten mocht gebruiken. Dat is inmiddels jaren geleden. Zojuist werd ik gebeld door een mevrouw van de energiewacht, om een afspraak te maken in het kader van ons onderhoudsabonnement. Een monteur zal onze CV verwarmingsketel na komen kijken. Nadat ik datum en tijd heb afgesproken en wil ophangen, vraagt ze me enigszins schamper of ik me goed voel. Even denk ik opgewekt dat het fijn is dat de nieuwe generatie veel meer interesse toont in het wel en wee van cliënten. Net als ik van wal wil steken en gaan vertellen over mijn herstel van een hernia, voegt ze toe dat ze dit “alleen maar” vraagt in het kader van Corona.

In eerste instantie weet ik nooit zo goed ad rem te reageren, ik besef al snel dat ik niet had hoeven vragen naar haar gezondheid, dat het alleen was om te controleren of de monteurs veilig zouden zijn. Enkele jaren geleden, nadat ik bij de drogist angstig begon te worden voor de kassamedewerkers die met een strengheid alsof ze volleerde ouderwetse dorpsdokters waren die mij moesten behoeden vanuit hun Eed van Hippocrates voor overmedicatie met de Neusspray, besloot ik een gesprekje aan te gaan. Goh, dacht ik, dan kunnen ze hun geleerdheid kwijt. Dus toen ik weer de vraag kreeg of ik nog vragen had over het middel, en net voordat het boos klinkende en ondertussen behoorlijk beangstigende “niet langer dan 1 week aaneengesloten gebruiken” klonk, besloot ik dapper te zijn. “Ja ik heb een vraag. Hoe zit het met het gebruik bij otitis media, kunt u daar iets over vertellen?” Natuurlijk had ik eerst opgezocht dat Xylometazoline verlichting kon bieden door het doen slinken van de slijmvliezen bij 3 ontstekingen: neusverkoudheid (rinitis), middenoor ontsteking (otitis media) en bijholteontsteking (sinusitis). Een leuk gesprek, waarin de “dokter” haar geleerdheid kon laten zien, bleef achterwege, en ongemakkelijk werd ik verwezen naar mijn huisarts, met als toevoeging beslist niet langer dan één week aaneengesloten gebruiken. Het klonk nu nog dreigender...

Ik druip af en draaf door. Wat een gekke wereld! Disclaimers op van alles, van sigarettenverpakking, medicijnen, tot op diensten en producten van banken, maar niet op de Staatsloterij, terwijl massa’s mensen met een laag inkomen daar hun gokjes wagen met als gevolg nog minder bestedingsruimte. Verplichte ongevraagde adviezen die de communicatie tussen medewerkers en cliënten letterlijk verzieken, ons allemaal isoleren tot functies en handelswaar in plaats van mensen, want de economie moet vooral doordraaien. Hoe leg ik mijn dochter van 11 dit allemaal uit? We moeten anderhalve meter uit elkaar blijven, behalve in het vliegtuig, want dat kan economisch niet uit en die dingen helpen onze wereld toch zo comfortabel naar de klote. “Maar papa, het Coronavirus is toch ook waarschijnlijk per vliegtuig gearriveerd.” “Vraag maar aan de mevrouw van de drogisterij, of aan de mevrouw van de energiewacht!“ Schaalvergroting leidt tot enorm veel copy-paste, denk ik, maar hoe leg je dat aan een 11 jarige uit?

2 opmerkingen:

  1. Bekend verhaal bij de IT-service desk. Je belt op en vertelt dat je opnieuw hebt opgestart en de kabels gecontroleerd. Maar vrije invoer kennen ze niet, dus lopen het lijstje af: “Heeft u al opnieuw opgestart, heeft u de kabels gecontroleerd...?”
    Ik heb wel eens gelezen dat communiceren ‘zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten’ is.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben er weer! Een jaar geleden hield het op. Als je spreekt van hoofd en hart, was ik volledig gaan samenvallen met mijn hoofd. De verbind...