Als kind noemden mijn ouders me soms
Jantje Extreem, waarmee ze me verweten dat ik nogal digitaal, of zwart-wit dacht.
Mijn verdediging was dan dat dialectiek een bewezen efficiënte methode is in
waarheidsvinding. Ondertussen denk ik daar minder zwart-wit over…
Van Corona kunnen we ondanks dat het een heel naar
virus is, veel leren, met name van de wereldomvattende disbalans die het teweeg bracht.
Kennis is nuttig. Er is veel geschreven over de kansen om na de crisis tot een
beter (duurzamer) evenwicht te komen. Echter, het valt me tijdens deze crisis
vooral op dat als iemand een andere mening had, of sceptisch was (is) over een
“feit”, dit direct werd gekoppeld aan complot-denken. Hiermee werden de
“reguliere” denkbeelden boven elke – redelijke en onredelijke – twijfel
verheven. Dat is gevaarlijk. Want juist bij onverwachte gebeurtenissen,
zoals het nieuwe Corona virus, is altijd aanvankelijk onvoldoende kennis. Door
te snel assumpties als “feiten” vast te leggen, wordt de hoogstnoodzakelijke
reflectie – de ideation fase – buitenspel gezet. Maurice de Hond, bijvoorbeeld,
werd al snel door de officiële partijen en media als “gekkie” aan de kant gezet
toen hij in maart/april stelde dat luchtvochtigheid een rol speelt bij de
verspreiding van het virus, die volgens hem vooral door de lucht plaatsvindt.
Dat onderbouwde hij begin april – natuurlijk onvoldoende, want ook voor hem was
er te weinig data – door de dan bekende wereldwijde uitbraken te plotten op een
klimatologische kaart. Met de toename van interesse in zijn zienswijze bij zijn blogpubliek, groeide
bij de officiële (media) instanties de afkeer tegen dit “alternatieve” model en
diverse keren werden zijn publicaties met waarschuwingen als
desinformatie terzijde geschoven. Nu, 7 maanden later is er echter niemand meer die
gelooft in de WHO/RIVM “waarheden” van het eerste uur en is het “nep-nieuws”
van de Hond uit maart/april jongstleden ongeveer de officiële wetenschappelijke
waarheid geworden.
Zeker wil ik geen beschuldigende vinger
uitsteken, iedereen heeft continu gehandeld en gesproken naar eer en geweten.
Bovendien had De Hond er net zo goed naast kunnen zitten (en bracht
hij het zeker ook wel wat als een “Jantje Extreem”, voor mij heel herkenbaar). Wel
is het mechanisme van waarheidsvinding en polarisatie interessant. Hoe zit dat?
Digitale kennis en analyse genereert soms ten onrechte
een gevoel van veiligheid en voorspelbaarheid, waardoor we juist in
onvoorspelbare tijden niet meer inzien dat de waarheden van gisteren de leugens
van vandaag kunnen worden, en dat de leugens van gisteren vandaag alsnog waar
kunnen zijn. Artificiële intelligentie werkt fantastisch als er heel veel data
(Big Data) beschikbaar zijn. Patronen die voor de menselijke waarnemer
verborgen zijn, worden door slimme patroonherkenners ontdekt, waardoor bijvoorbeeld
Google op grond van zoekmachineanalyse een verkoudheidsgolf eerder “ziet” dan
epidemiologen, of de NS op grond van reispatronen op elk uur van de dag “weet”
hoeveel reizigers er komen en dus voldoende treinstellen kan inzetten. In de
wereld van grote hoeveelheden data kan op “historie” vertrouwd worden. Onze
wereld wordt steeds grootschaliger, en dat bepaalt mede het grote succes van
AI. Maar het onvoorspelbare, de toevallige wendingen, of zoals
wiskundeprofessor Nassim Taleb het noemt, de Zwarte Zwanen, vallen
vrijwel volledig buiten het voorspelbare, soms zelfs buiten het voorstelbare.
En juist die kleine gebeurtenissen met enorme gevolgen - Corona, George Floyd –
bepalen ons leven. In de woorden van George Michaeal “turn a different corner and we never
would have met”. Als jouw ouders net
gestoord waren voor dié ene geslachtsgemeenschap, was jij er nooit geweest. Of
als ik niet was uitgenodigd voor die ene lezing, waren Victorine en ik deze week
niet 21 jaar getrouwd!.
Taleb deelt gebeurtenissen met
betrekking tot voorspelbaarheid in vier kwadranten in, van kwadrant 1 -
Mediocristan waar voorspellen veilig is en het leven simpel en modellen dus
werken – tot kwadrant 4, ofwel Extremistan (onvoorspelbaar, domein beheerst
door zwarte-zwanen). De successen van datawetenschap (AI, machineleren, etc.) betreffen het eerste kwadrant,
maar gelden niet in het vierde kwadrant, waar ze volgens Taleb wel ten onrechte een gevoel van veiligheid en voorspelbaarheid geven. En
terugkijkend heb je natuurlijk altijd gelijk. Als iemand een afschuwelijke
moordenaar is geworden, zien we terugkijkend altijd waardoor dat is gekomen.
Maar als deze persoon een één-eiige tweelingbroer blijkt te hebben, een
liefdevolle echtgenoot en vader en een gerespecteerd burger, is het onmogelijk je direct na de geboorte voor te stellen wie wie zou worden. Onze
neiging om gebeurtenissen in Extremistan achteraf verklaarbaar te maken –
conspiricy of “wetenschap” - is feitelijk altijd een verhaal, en geen
feit. En in het vierde kwadrant – Extremistan – werken modellen uiteindelijk niet, wetenschappelijke en conspiricy modellen beide evenmin. Maar waar denkt u
dat we de meeste behoefte hebben aan zulke verhalen, in Mediocristan, of in
Extremistan? Inderdaad, het domein van de Jantjes E. Dus laten we onze
medeburgers die het ook niet weten en naar
simpelere modellen grijpen niet altijd zo hard veroordelen!
Goed stuk, Jan Willem, maar toch een korte opmerking na aanleiding van deze zin: "Van Corona kunnen we ondanks dat het een heel naar virus is, veel leren, met name van de wereldomvattende disbalans die het teweeg bracht."
BeantwoordenVerwijderenHet virus bracht geen disbalans teweeg, het virus maakte die disbalans pijnlijk zichtbaar.
Was nou de slang een zwarte zwaan of was het Eva? Of misschien toch de hang naar controle en macht waarbij religieuze overtuigingskracht zijn vleugels uitspreidde en de disbalans in extremus veroorzaakte. Vooral de camouflage talenten van zwarte zwanen vanaf het begin van de industriële revolutie, hebben er voor gezorgt dat de disbalans exponentieel is gegroeid. Zwarte zwanen met een te identificeerbaar karakter zijn het probleem niet. Het zijn juist witte kerkuilen, in een Haags torentje nestelende tortelduiven en witte muizen in een Amsterdamse brievenbus die Jantje Extreem, Henkie Hemelstaarder en Ingrid Inconsequent laten geloven dat het "Coronavirus" de bron, dan wel reden of zelfs het excuus is. Het virus zelf als een zwarte zwaan was misschien niet voorspelbaar (alhoewel, waarom zou de geschiedenis zich niet herhalen als op alle andere vlakken deze dat wel doet), de gevolgen echter wel, namelijk dat individuen, organisaties en genootschappen (zowel commercieel, politiek als religieus) zingeving vinden in de angst van de massa. Witte rook uit een ziels zwartgeblakerde schoorsteen...
Dank, Gerrit, voor je bijdrage. Tja, toevallig zag ik dat ook onder artsen het gevoel van polarisatie speelt: https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/nieuwsartikel/kritiek-op-knmg-campagne-ditismijnzorg.htm?forum=69096&pagenr=1&fbclid=IwAR2ClVBqqSa0onNmrj22Nbp_peWEZpOMhvhysIm2RH91WPiRGvxa7v6cLJs#reacties
Verwijderen