Als je als baby wordt geboren, erf je al een hele leefwereld,
inclusief tradities, gebruiken en technieken die je ouders en voorouders als
leden van hun samenleving hebben verworven. Ze verworven dit vaak met keihard
werken met afwisselend grote teleurstellingen en grote triomfen en verdiensten. Hoewel naakt, worden we geboren in een
gesystematiseerde accommodatie (samenleving inclusief technologie), waardoor onze
allereerste handeling al direct op de balans van dat systeem komt. De productie
en logistiek van de eerste gebruiksartikelen zoals rompertjes, wegwerpluiers, dragen
bij aan de ecologische voetafdruk, die bijvoorbeeld in Nederland er al toe
leidt dat de zogenaamde Dutch
Overshoot Day dit
jaar al op 12 april was, wereldwijd eind juli. Dus op 19 februari hadden we met het Nederlandse
consumptiegedrag (geëxtrapoleerd naar de hele wereldbevolking) alle middelen
gebruikt, die de planeet per jaar kan bieden. Geen ideale realiteit, waarin we
geboren, vandaar dat we vorige week van “erfzonde” spraken.
Schuld is als motivator tot gedrag veel rechtstreekser dan
erfzonde. Daar ligt dan ook het probleem. Iedereen snapt dat een ongeboren of pasgeboren
kind nog geen schuld heeft aan de grote problemen waar de mensheid na enkele
eeuwen technologische vooruitgang nu voor staat. Ook kan je het al die
natuurvolkeren, die in harmonie met hun omgeving leefden, waar het concept Earth
Overshoot Day volkomen niet van toepassing was, niet kwalijk nemen dat ze
door ons gekoloniseerd zijn en nu niet meer bestaan als natuurvolkeren
(verminderde culturele diversiteit) en ook zijn gaan bijdragen aan de
uitputting van de planeet en de gevolgen voor de natuur (vooral de andere
soorten: verminderde biodiversiteit door massa extinctie en geknoei met
genetische manipulatie).
Toch is erfzonde een vorm van schuld. Schuld staat zoals we
vorige week stelden voor een discrepantie tussen de feitelijke situatie en de
ideale situatie. Als de balans scheef is, moeten we trachten die te herstellen,
om de situatie leefbaar of eerlijk houden. Een lening bijvoorbeeld, is een voorbeeld
van het nemen van schuld om de gewenste situatie (bijvoorbeeld het bezitten van
een huis) al mogelijk te maken, zonder eerst te sparen. Door boetedoening (de
hypotheek elke maand een stukje af te lossen) verminderen we onze schuld totdat
er geen sprake meer is van schuld. De discrepantie tussen de feitelijke
situatie (het niet kunnen betalen van een huis) en de ideale situatie (het
bezitten van een huis) is verdwenen.
Dat schuld moet worden afgelost, snapt iedereen. Met erfzonde
aflossen ligt dat anders, omdat het de verantwoordelijkheid van iedereen en
daarmee niemand betreft. We leren niet dat we verantwoordelijk zijn voor het
hele systeem, en juist nu de hele wereld door globalisatie meer dan ooit
tevoren één geheel vormt, gaat dat besef steevast ons verstand en gevoel te
boven. Natuurlijk hebben we een vaag besef dat we niet op de goede weg zijn en
dat het in toenemende mate ons gaat raken: oorlog, klimaatvluchtelingen,
dierenleed en perspectiefloosheid voor onze jongeren. Desondanks hebben we allen
geleerd onze schouders erover op te halen. Innovatie is gaaf, een slimme robot,
bijvoorbeeld, is cool, en wat het op termijn zal betekenen… We schuiven het
graag op als erfenis naar de volgende generaties. Ook wij zijn hier letterlijk
ingegroeid, en jezelf aan je eigen haren uit het moeras trekken is nu eenmaal
onmogelijk.
In de kunst zijn traditionele religieuze gedachten over
erfzonde aan de kaak gesteld, bijvoorbeeld dat de vrouw als verleidelijk
schepsel de verstandige man aanzet tot zondige gedachten. In Like a Virgin
kiest Madonna de katholieke kerk als decor. Ondertussen in de 60, stelt ze
prikkelend dat ouder worden een zonde is. Zaken waar je niets aan kunt doen,
maar die maken dat de discrepantie tussen wat als ideaal geldt (seks alleen binnen
het huwelijk, altijd jong en flexibel blijven) en wat feitelijk gebeurt
(toegeven aan overspel, oud en krakkemikkig worden) geadresseerd worden bij één
groep. De vrouw was de verleidster, en dus schuldig, en de man had het zwakke
vlees, natuurlijk met ons hedendaags inzicht volkomen onterecht. Toch is dit
psychologische fundament – schuld en erfzonde – noodzakelijk om te begrijpen,
om wereldwijd door ons gedrag de discrepantie tussen gelukkig nageslacht (ideaal)
en een onhoudbare uitputting van de planeet (realiteit) te gaan aflossen. Hoe
pakken we dat aan? Heeft iemand een goed idee?
https://mobile.twitter.com/swardley/status/1532679708126720001 schrijft:
BeantwoordenVerwijderen"First step is you need to stop kidding yourself that you were doing something. What I suggest is pick a day and take that day to apologise to your kids for your failure as their guardian of the future. If enough people can do this, we can change"
Mooie suggestie, dank Ruud!
VerwijderenZeker, als het besef langzaam groeit dat juist alles waar we zo onterecht trots op zijn - continu verbeteren, levenslang aanpassen aan steeds meer technocratie, met alle ontwrichting van de natuur/planeet ten gevolge - kan er pas echt van richting worden veranderd!
BeantwoordenVerwijderen