Het woord religie komt van religare.
Het staat voor samenbrengen en verbinden, vanuit het Latijn (religio).
Vaak wordt er bij religie aan zingeving gedacht, aan het vanuit een
overstijgend kader betekenis geven aan het nu en de (nabije) toekomst. In
moeilijke tijden neemt de behoefte aan perspectief en dus zingeving en
verbinding vaak toe vergeleken met tijden van voorspoed.
De huidige crises tezamen - energie,
oorlog in Oekraïne, mondiale politieke spanningen, klimaat- en
duurzaamheidsproblematiek – kenmerken een moeilijke tijd. Het contrast is groot
met de jaren van herstel en opbouw die de decennia na de Tweede wereldoorlog
kenmerkten, waarin optimisme en welvaart ons bijna deed geloven dat de bomen
tot in de hemel groeiden. Traditionele religieuze banden verslapten, de kerken
liepen relatief leeg. Onze planetaire voetafdruk werd tegelijkertijd steeds
groter. De huidige generatie bestuurders en burgers plukken daar de wrange
vruchten van. In slechtere tijden ontstaat weer behoefte aan verbinding en perspectief,
“religie” is weer noodzaak. Echter, de vraag is wat ons nu samenbrengt en
verbindt, waaraan wij nu onze troost en hoop ontlenen? Zijn dat kerken,
yogascholen, de sportclubs, of de sociale media?
Al in het begin van deze eeuw
kwam Nokia met de leus Nokia, connecting people. Het lijkt erop dat
wereldwijd Techgiganten in het gat zijn gesprongen dat eind 20steeeuw
ontstond door het loskomen van kerk en vaderland. Grenzen vervaagden, wereldwijd
werden we door Bigtech en basic English gekoloniseerd. De tech “missionarissen”
spiegelen ons sindsdien toekomsten voor, waarin we allemaal verbonden zijn. Apple: "the all
in one for everyone". Microsoft: "Our mission is to empower
every person and every organization on the planet to achieve more." De hemel is direct bereikbaar, en heel concreet. In de
middeleeuwen bood religie hooguit uitzicht op een hemelse (of helse) staat in
het hiernamaals. De moderne religiedragers hebben het ook veel over de
toekomst. Shaping the future, of Samsung “the next big thing”, of
Vodafone die ik vorige week noemde (“Wie technologie kan omarmen, kan dromen
waarmaken & Wie vernieuwing kan omarmen, kan uitblinken als pionier”).
Technologie heeft onze wereld
gekoloniseerd, en impliciet geloven wij allemaal dat ze onze toekomst zal
bepalen. Als je mensen vraagt hoe de wereld er over 50 jaar uit ziet, dan gaat
het over robots, over een mensheid die wellicht nauwelijks iets hoeft te doen,
een basisinkomen nuttigen, en natuurlijk genieten van ook dan weer “the next
big thing”. Voor sommigen een hemel, voor anderen een hel, a la Pixar film Wall-E
uit 2008, waarin de aarde door vervuiling en overvraag naar materialen en
middelen onleefbaar is geworden en de mensen in een ruimteschip continu slechts
consumeren in een volledig door automaten en robots gegenereerde leefomgeving.
Als je mensen vraagt hoe ze “later” zouden willen leven, ziet dat er heel
anders uit dan wat ze als verwachting schetsen. Het gaat dan vaak over samen
zinvol bezig zijn, in verbondenheid en niet over technologie, of oeverloos
consumeren van (smart) vermaak en overal gevolgd worden door slimme systemen.
Hoogst tijd om deze
discrepantie onder ogen te komen. Technologie heeft ons in onze greep, is ons
geloof, maar niet per se een vreugdevol en fijn geloof. Met elke nieuwe “oplossing”,
komt de noodzaak van nieuwe “oplossingen” om de eerst nog niet zichtbare
ongewenste bijwerkingen te verzachten. Het is als een wapenwedloop, een
technologiewedloop. Want anders dan traditionele religies, creëert de tech wereldreligie
materie. Zelfs een virtuele wereld (the metaverse), is wel degelijk materieel.
De mensgemaakte massa (textiel, kunststof, asfalt, beton, glas etc.) weegt nu
al 1,2 keer de massa van al het organisch materiaal op aarde (alle bomen,
dieren etc.). Iedere nieuwe vervuiling vraagt om zwaardere zuivering, iedere
dijkdoorbraak om zwaardere dijken. Het houdt pas op als we “think different” (Apple)
niet aan technologie overlaten, maar zelf de mindshift gaan maken.
De Inner Development Goals
bieden daartoe een kader. Via 5 psychologische factoren - zijn, denken, relatie
tot de wereld, samenwerken en aanpassen – kan de mindset worden getransformeerd
om de duurzaamheidsproblemen aan te pakken. Voor ondernemers, bijvoorbeeld,
maakt de attitude het verschil en niet per se de gebruikte technologische
producten. Durven we de hypothese te onderzoeken dat technologie niet noodzakelijk
de hoofdrol moet spelen in onze menselijke toekomst?
Wow...
BeantwoordenVerwijderen