Vannacht schrok ik om 3 uur wakker. Mijmerend over de
energietransitie, moest ik denken aan de bekende verhaallijn van de Russische
schrijver Fjodor Dostojevski (1821-1881). In de legende van "De
grootinquisiteur" (in De gebroeders Karamazov) wordt de in een
zeer eenvoudige menselijke gedaante teruggekeerde Christus door de grote
kerkelijke instituties aanvankelijk niet herkend. De grootinquisiteur heeft het bv te druk met oreren en
ceremonies. Als Christus stilzwijgend een wonder
verricht – een meisje laat terugkeren uit de dood – wordt hij alsnog erkend,
maar krijgt na enig overleg te horen dat zijn wederkomst nu niet
uitkomt. De geïnstitutionaliseerde pracht en praal, kent haar eigen agenda, en
ook Dostojevski’s 18de eeuwse Christus wordt het
zwijgen opgelegd, nu niet door Pontius Pilatus, maar door de kerk gebaseerd op
de Christus uit het jaar 0. Dit verhaal heeft me altijd geboeid, ook al vond ik
het boek als twintiger moeilijk om door te komen.
Wat ik met een schok vannacht besefte, is dat ik bij
dit verhaal altijd heb gedacht dat het geïnstitutionaliseerde onoprechtheid
betrof, waardoor de hoge heren uit de kerk zich niet konden openstellen voor de
eenvoudige oprechtheid, de waarheid van het licht. Ineens zag ik in dat
waarschijnlijk ook ‘de grootinquisiteur’ en andere ‘kerkdienaren’ op hun manier
oprecht waren en geloofden in hun eigen verhalen en waarheden. Wetenschappers,
journalisten, bestuurders, wij allen, doen niet anders.
Zo lees ik bijna dagelijks over ‘de energietransitie’
(enkelvoud), over hoe er voordeliger elektriciteit kan worden opgewekt,
bijvoorbeeld met Broom uit zeewater voor accu’s, of over veelbelovende
fusieprocessen. Alsof deze transitie enkel gaat over meer energie
kunnen opwekken en gebruiken, die liefst langduriger beschikbaar zal
blijven en minder vervuilend is. Maar een minstens zo
belangrijk, in mijn ogen zelfs veel belangrijkere transitie, speelt zich deze
winter in onze eigen huizen af: gedreven door enorme energie en
brandstofprijzen gebruiken we significant minder energie om onze huizen te
verwarmen. Dit is feitelijk fantastisch nieuws, waar niemand voor lijkt te
applaudisseren. We blijken behoorlijk massaal onze thermostaat lager te kunnen
zetten, een warme trui aan te kunnen doen, en zo onze eigen gedrag van de ene
op de andere dag te kunnen veranderen. Het heilzame dat in
deze gedragsverandering terugkeerde, lijkt geheel aan onze waarneming voorbij
te gaan (zoals Dostojevski's Christus aan de grootinquisiteur). Waarom zijn we
hier niet trots op? Hebben we het podium voor de energietransitie
(enkelvoud!) specifiek gereserveerd voor tech-marketeers met “goed” nieuws (renewable
energy)?
Het probleem is enkelvoudig denken! Ook besef ik dat ik met het idee “employability transition” (de naam van
ons lectoraat) dezelfde denkfout heb gemaakt, alsof er één transitie is naar
een duurzamer werknemers en/of werkgeverschap. Meer dan ooit merken we dat er
sprake is van polycrisis, waarbij alle diverse gebieden met elkaar samenhangen.
Technologie (inclusief energie, arbeid, grondstoffen, antropogene massa: het
Antropoceen tijdperk), economie, ecologie, klimaat en biodiversiteit, ze zijn
allen met elkaar verbonden. Hoe mondialer de wereldsystemen functioneren, hoe
sterker deze verbondenheid is, en des te inadequater het wordt om ze met één
probleem- of oplossingsrichting per gebied (klimaat, energietransitie) te
kenschetsen.
Mogelijkheden om de problemen aan te pakken bevinden
zich tussen twee extremen, van louter techniek, tot anders handelen. Onze
hoop ligt vaak bij techniek (dan hoeven we ons gedrag niet aan te passen). De Inner
Development Goals (IDG's) wijzen daarentegen op oplossingen in menselijk
handelen. IDG 2, bijvoorbeeld, gaat over Kritisch Denken, om de bevolking te
stimuleren om, in lijn met wat het hoger onderwijs beoogt, meningen, evidentie
en plannen kritisch te kunnen beoordelen. Nooit eerder hadden we zoveel mensen
met een academische opleiding, maar het denkvermogen om met de crises om te
gaan lijkt te kort te schieten. Reden om IDG 2 te beschouwen. Dit staat er
(vertaald): 'Complexiteitsbewustzijn, Inzicht en vaardigheden in het werken met
complexe en systemische condities en causaliteiten', 'Perspectiefvaardigheden,
Vaardigheden in het zoeken, begrijpen en actief benutten van inzichten vanuit
contrasterende perspectieven', 'Vaardigheden in het zien van patronen, het
structureren van het onbekende en in staat zijn om bewust verhalen te creëren'
en 'Langetermijn-oriëntatie en visievorming, Langetermijn-oriëntatie en het
vermogen om visies te formuleren en vast te houden die betrekking hebben op de
grotere context'. Terug naar mijn verhaal!
Het is van belang te zien dat de door "gewone
mensen" omlaag gezette thermostaten en aangetrokken wintertruien, en de
toenemende belangstelling voor vegetarische en vegan voedingspatronen
van zowel ondernemers als publiek, wellicht veel belangrijker kenmerken van de
energietransitie zijn dan alleen maar hopen op betere technologie (zoals
batterijen). Door het laatste aan te moedigen en het eerste niet eens te
benoemen (de teruggekeerde Christus niet te erkennen omdat we het te druk
hebben met onze big-tech fixatie), lopen we een groot risico. Hierom wil ik u
graag wel (h)erkennen, in tegenstelling tot Dostojevski’s grootinquisiteur, en
voor u applaudisseren: minder energiegebruik is het beste dat ons kan
overkomen! In eenvoud en schaarste worden we weer mens. Dank u!
MuggeNziften of miereNneuken, maar met taal probeer ik het eenzijdig denken een beetje tegen te gaan:
BeantwoordenVerwijderen- liever het engelse systemS thinking dan het nederlandse systeemdenken
- van user flow maak ik vaak userS flow
Ondertussen is het hier een aangename 16.5°C met dank aan vooral een laptop, een lamp en mijn spijsvertering, want de thermostaat staat nog net ietsje lager.
Dank Ruud, mooie voorbeelden! ook het Engelse SerieS in plaats van Serie. Leuk! PS wij zitten ook op 16,5, maar de theromstaat en spijsvertering is gezien de omvang van de ruimte niet echt aan het bijdragen ... ;)
Verwijderen