vrijdag 6 januari 2023

Bigger than life, eerste clip bij nieuw CD project!

Aan het begin van dit nieuwe jaar, dankbaar gebruik makend van de vakantiedagen, rond ik een bijzonder project af, een nieuwe CD met als titel Bigger than life. Het bijzondere eraan is dat het een combinatie betreft van mijn begin twintiger jaren, met die van mijn kinderen Thorvald en Deborah, singer-songwriter en componist, nu 22 en 21 jaar oud. Op het album staan 12 songs, waarvan 2 geschreven door Thorvald (At Your Service & When The Day Is Done), 4 door Deborah (Vampire, Everything Has Changed, Learned To Say Goodbye & Coming Home) en 2 door mij … toen ik ook 21 en 22 was!

In dit experiment zijn we dus dezelfde generatie in verschillende generaties, het idee is ontstaan door een kunstwerk van Deborah en Tessa van Merle – de film New Order – waarin ze muziek van mijn oude band gebruikten, en mij vroegen nieuwe composities in te zingen, wat ik samen met onder meer Tom van Timmeren (multi-instrumentalist waar ik al sinds mijn zestiende mee samenwerk) op dit CD project verder heb uitgewerkt.

Voor mij was het een hele mooie ervaring, om de verbinding met de jonge Jim (die ik ooit was en verloren waande) weer zo sterk terug te vinden, mijn activisme en het niet accepteren van de in mijn ogen van toen ook al door kapitalisme en liberalisme verziekte wereld. Het album kunstwerk werd gemaakt door mijn oudste dochter, Odette, die in de hoes zo prachtig het concept afbeeldde van 4 mensen (Tom, Thorvald, Deborah en ik) die leeftijdsgenoten zijn geworden in een virtuele werkelijkheid, dit product, Bigger than life, terwijl dat nu ook juist een schaal betreft waar we ons tegen verzetten. Verzet tegen het leven zelf, tegen de veroudering, met behulp van industrialisatie, die absoluut nergens toe leidt, of zoals ik het in de eerste song Funeral’s Wedding Day op mijn twintigste schreef en hier opnieuw als oude man herbeleef: we’re Death locaters, going nowhere, playing, praying

Ook schreef ik 4 nieuwe songs voor dit album (waar onder de titelsong), waarin ik tracht de verbinding te leggen met mijn werk en leeropdracht: Brain & Technology. Bij deze de eerste clip!


Voor degene die nieuwsgierig is geworden naar het hele album, je kunt het gratis beluisteren op YouTube en ook op Spotify

2 opmerkingen:

  1. Heel mooi.
    Doet me denken aan dat ik ooit iets (negatief) als omweg benoemde en een vriend positief antwoordde dat het leven 1 grote omweg is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Ruud, en eens met die vriend, een mooie omweg, per definitie niet efficiënt (want dat zou zijn direct in een kist gaan liggen) ;)

      Verwijderen

Monopoly (SROI2)

Vorige week schreef ik over SROI en het bordspel “ Villagers ”. Mijn zwager wees mij op het beroemde spel Monopoly . De in 1866 geboren Amer...