Vorige week schreef ik over polariseren, en hoe we vaak
vergeten te kijken naar het gebied tussen de beide extremen, het tussenland (mainstream
area), waar de mensen die polariseren vandaan komen. Hoewel begrijpelijk,
is het juist zaak om bij polariseren deze “mainstream area” onder de loep te
nemen, want polariseren kan een teken zijn dat die een grote revisie behoeft. Vergelijk
dit met verbouwen aan je huis. Al wonend kunnen veel gewenste veranderingen
worden uitgevoerd, om zo bijvoorbeeld aan de veranderende gezinsomstandigheden te
blijven adapteren. Echter, sommige verbouwingen vereisen om tijdelijk het huis
te verlaten (tijdelijk ergens anders te wonen), zodat materialen en middelen
grondig anders kunnen worden ingezet. Binnen deze metafoor is dat ergens anders
gaan wonen dan polariseren. Uitsluitend naar polariseren kijken, is zich
richten op gevolgen. Met het speken van "kloven" tussen polen wordt onbedoeld het
tussenland (waar de oorzaken gezocht kunnen worden) nihil verklaard. Gevolg:
spreken over hoop en hopeloos, of arm en rijk, zonder te kijken hoe
hopeloosheid of rijkdom verworven wordt (ten koste van ecologie, planeet, arme landen?). Een
kloof (rift, gap) is immers niets.
Een onprettig geworden “mainstream area” wordt door sommigen afgewezen
(verlaten), wat sommige achterblijvers koud zal laten. Andere achterblijvers zal
dat gaan irriteren, zij zien dit als polariseren (radicaliseren). De reden dat afwijzen
of verlaten als radicaliseren gezien wordt, is psychologisch: het tussenland
dat lange tijd min of meer voldeed, is in onze denk- en handelwijzen de norm
geworden, en bij het ervaren van twijfel zullen velen van ons juist sterker
vasthouden aan wat we hebben, diezelfde impliciete norm. Bij onzekerheid val je
terug op wat je hebt - je houdt vast -, of je wijst af (vertrekt, vlucht, of verandert). Deze
laatste groep wil radicaal “renoveren” (ge-framed als afvalligen). De fanatiek
geworden "vasthouders" willen steeds “radicaler” behouden, waarmee ook zij zichzelf
buiten het tussenland plaatsen. Beide polen – de “afvalligen” en de “fanatieke
achterblijvers” - zijn uit dezelfde onvrede ontstaan, hoewel de gepolariseerde
blijvers sterk geïdentificeerd worden met het tussenland. Zo ontstaat de blinde
vlek, de kloof, en wordt het tussenland buiten beschouwing gelaten. Laat daar
nu juist de derde en grootste groep wonen, de “onverschilligen”, de mensen die
het allemaal wel best vinden. Zij zien zowel de veranderingsgezinde, als de
conservatieven beiden als enigszins gepolariseerd.
Als echter de situatie in het tussenland meer onhoudbaar
wordt, zullen meer mensen uitwijken. Polarisatie en het ontstaan van kloven is,
met andere woorden, een signaal van een niet meer volhoudbaar tussenland,
dat de noodzaak tot verandering benadrukt. Verandering vindt vaak plaats tussen
kleine aanpassingen (local adaptations) en grote crises (long jumps).
Local adaptations zijn vaak te prefereren boven long jumps, zoals oorlogen,
natuurrampen, epidemieën en revoluties. Revoluties leveren bovendien lang niet altijd op
wat men ervan hoopten. George Orwell beschreef dit mooi in Animal Farm,
waar de dieren de boerderij van de mensen overnamen, en uiteindelijk de varkens
feitelijk de nieuwe mensen (heersers) werden:
The creatures
outside looked from pig to man, and from man to pig, and from pig to man again;
but already it was impossible to say which was which. (Orwell, 1945).
De polycrises waar we nu inzitten, gaat vele kanten op.
Steeds meer mensen vinden minder vanzelfsprekend hun plek in het tussenland,
juist ook omdat het tussenland volledig ontgonnen ("gekoloniseerd") is met rules &
regulations, verdienmodellen, systemen, protocollen en verwachtingen.
Met name de verwachte oneindige groei vanuit eindige middelen,
wordt momenteel gelogenstraft door het zichtbaar worden van de onhoudbaarheid
van doorgaan op dezelfde weg, op vele gebieden. Vraagtekens bij BigTech (en in
hun kielzog de overheden), bij de ongebreidelde energie- en materiaal
verslaving die door hun wordt aangewakkerd, bij energiebedrijven die
recordwinsten boeken met overheidsgeld, terwijl mensen massaal in de kou
zitten. Steeds meer mensen komen niet mee in de gestandaardiseerde protocollen
om zo efficiënt mogelijk te produ-consumeren, aangewakkerd door automatiseringsblindheid.
Wie kent niet in de directe vriendenkring mensen met een diagnose van dyslexie,
dyscalculie tot AD(H)D en ASS?
De verbouwing is in volle gang, met mooie initiatieven, waaronder
Geluk Centraal, en echt hands on, coöperatieve
stadsboerderijen. Jaap
Fris en Niels Moshagen begonnen een boerderij coöperatie in Empe, waar
alles draait om samenwerken met de natuur. Het tussenland is verdord, vanuit de
polen krijgt de verbouwing vorm.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten