In mijn colleges laat ik de studenten 2 plaatjes zien, een
hardloper, en een sportwagen. Vraag: wie van de 2 is sneller. “Simpel, de
sportwagen”. Volgende plaatje: dezelfde sportauto, nu tussen de bomen, waardoor
die letterlijk geen kant op kan. Ook de hardloper staat nu tussen de bomen. “Ja,
nu de hardloper, wat flauw”, verzucht een student. Dan vraag ik wie er vandaag
meer dan 50 km heeft gereisd om hier in de collegezaal te zitten. Een paar
vingers gaan omhoog. Hoe? “Honderd km met de auto, over de snelweg”, antwoord
een student. “Zelfs voor jou geldt dat je hier lopend sneller zouden zijn
gekomen, dan in de sportauto”, antwoord ik…
Toegegeven, de sportauto had over de wegen de afstand veel
sneller afgelegd dan de student lopend. Maar van de parkeerplaats naar hier, de
collegezaal? Door het gebouw lopen, een lift of roltrap nemen? De auto zou
volledig gedemonteerd moeten worden, in onderdelen die klein genoeg zijn naar
boven en hier de zaal in worden gebracht en weer worden gemonteerd. In tijd
uitgedrukt, neemt dit eerder een week dan een dag. 100 km lopen gaat sneller!
Met dit voorbeeld beoog ik duidelijk te maken, dat in
onze redenaties we vaak heel veel aspecten simpelweg over het hoofd zien. Om
een auto succesvol te laten zijn, moeten er duizenden kilometers asfalt,
afvoerputten en drainagesystemen, tank- en oplaadstations zijn aangelegd en
worden onderhouden, dwars door het (ecologisch) landschap, enzovoort,
enzovoort. Wij zijn geneigd maar op één aspect te letten. Snelheid: automobiliteit
is snel, sneller dan fietsen, of lopen. Uitstoot: auto’s zijn vervuilend, (bijvoorbeeld
CO2). Andere aspecten zijn energie, (materiaal) kosten, risico op ongevallen,
gemak. Niet of zelden zijn we instaat om voldoende uit te zoomen om het plaatje
integraal te zien. Automobiliteit kost vreselijk veel meer dan alleen de
energiebehoefte (en vervuiling) van automotoren. Denk dan bijvoorbeeld aan
infrastructurele materialen (wegdekken, verlichting, vangrails,
afwateringssystemen), aantasting van de natuurlijke landschappen en gevolgen
voor dieren en planten, ontregeling van mensen op psychologisch en sociale gebied,
bv ten gevolge van schaalvergroting (werk wonen kan ontkoppeld worden, met
bijvoorbeeld verandering in gemeenschapszin als gevolg). Met de snelheid
waarmee we afstand zijn gaan overbruggen, is onze wereld groter geworden, en is
ons verlevendiging daarvan (living technology) daardoor vlakker (sommige
schrijvers spreken van horizontaler) geworden. IDG 2 – cognitieve vaardigheid –
gaat over onder meer dit denkvermogen bij jezelf te versterken.
Dan vraag ik de studenten na te denken over de verwantschap
tussen de snelweg en de digitale snelweg, om te ontsnappen aan enkelvoudig –
tegenover integraal of meervoudig – denken, wellicht één van de grootste
boosdoeners, waardoor het niet lukt om ongebreidelde technologische groei in
elke denkbare richting een halt te roepen. “Associeer, integreer, verbind”,
daag ik de klas uit.
Vanwege mijn achtergrond in Kunstmatige Intelligentie, vragen
studenten (en collega’s) me steeds wat ik vind van ChatGPT, of breder,
generatieve AI. Inhoudelijk voel ik niet de behoefte om hierop in te gaan, daar
laat ik graag anderen hun hoofd over buigen, over bijvoorbeeld plagiaat en
auteursrechten, degeneratie van het internet door een exponentiële toename van
automatisch (niet mens) gegenereerde teksten, etc. Mijn “integrale” antwoord
ligt in dat als wij onze wereld aanpassen voor automobiliteit, of data gedreven
informatieoverdracht, we al snel ontdekken dat wij onze natuurlijke mobiliteit
(lopen, rennen, kruipen, springen, dansen) zijn gaan aanpassen aan de
infrastructuren voor deze kunstmatige (snelle auto) mobiliteit. Om een auto op
de weg te houden, zijn we gaan denken in mogelijkheden en beperkingen die bij
automobiliteit horen: wielen, wegen, energievoorziening, onderhoud, risico’s op
ongeluk, schade. Ons ecologisch zijn (IDG1) raakt daarbij uit zicht. Wij worden
(zijn) in denken, doen en laten een volledig aan de (digitale) snelweg
aangepaste versie van onszelf. Vandaaruit ontstaat de illusie dat de
sportauto sneller is dan de hardloper, of dat de AI slimmer is dan de
wetenschapper. Illusie, want we zijn niet ons instrument (IDG1). Bovendien,
slordig (enkelvoudig) denkwerk (IDG2). Ongebreidelde groei, ongebreideld
krediet, geeft schuld die moet worden terugbetaald, de Inner Development Goals
bieden daarbij een goed vertrekpunt!
Boektip: https://decorrespondent.nl/hetrechtvandesnelste
BeantwoordenVerwijderenZegt over snelheid o.a.: menig autobezitter is een dag in de week aan het werk om die auto te betalen.
Routeplanners zijn eigenlijk planners voor mensen met privé-chauffeur: parkeerplekje zoeken e d. wordt niet meegeteld. Dat gegeven is voor haast niemand genoeg om gedrag te veranderen, misschien met iets meer beleving wel? Iets voor een student of andere connectie om https://github.com/steltenpower/RaceAgainstTheCar (samen?) te realiseren?
Tikfout:"Vandaaruit ontstaat de illusie ontstaan"
Dank Ruud, de tikfout heb ik aangepast! Mooie suggesties!
BeantwoordenVerwijderen