Toen, langgeleden, de zondvloed dreigde, zocht Noach zijn
heil in technologie: een gigantische ark. In de bouw van een groot
schip, of, meer hedendaags geïnterpreteerd, in het aanleggen van een genetische
databank. Welk landdier aan Noach’s aandacht ontsnapte en niet langdurig het
hoofd boven water kon houden, was de klos. Vanuit onder meer Hollywood
verschijnen er aan de lopende band films over een nu dreigende Apocalyps,
waarin opnieuw steevast technologie wordt aangewend om daaraan te ontsnappen,
bijvoorbeeld door de ruimte in te gaan. Mondjesmaat daarentegen, komt in meestal
veel kleinschaliger geproduceerde post-Apocalyps films het besef
naar voren, dat juist technologie de oorzaak is van de polycrises, ofwel de
niet-volhoudbaarheid van het menselijk bestaan zoals we dat zijn gaan leiden. Net
als de kunst, zit dit besef alsmede de acties die daaruit voortkomen, sterk in
de hoek van het alternatieve. Neem Extinction Rebellion (XR), dat nu
strijd tegen fossiele brandstoffen. Het wekt veel weerstand op, er is weinig
aandacht vanuit de media voor de achterliggende ideeën, en justitie treedt er hard
tegen op. Als XR niet tegen een dominante technologiesector had
geprotesteerd, maar voor een nieuwe technologie, bijvoorbeeld
elektrificatie van het wagenpark en de (nu nog fossiele) industrie, dan zou er
ongetwijfeld veel positiever op worden gereageerd. De kern van dit probleem ligt in onze menselijke psychologie! En het goede nieuws is, dat er ook een oplossing
is, waar onder meer de Inner Development Goals (en Ubuntu en vele andere
initiatieven) van getuigen. Hoe zit dat?
Ieder mens is goed in sommige aspecten, gemiddeld in andere, en
in nog weer andere aspecten (soms uiterst) beperkt. Talenten en beperkingen. Niemand is
volmaakt. Ook niemand is compleet, op z’n best kunnen we compleet authentiek
worden. Dan zijn we wat ik vorige week wezenlijk
noemde. Al vanaf dat de mensheid ontstond, zijn we aangewezen op door
onszelf gemaakte aanpassingen - technologie - zoals het vuur, vachten, hutten en om onderling
te communiceren, taal, Daarmee trotseren we kou en kunnen we overleven tussen
gevaren (zoals predatoren). Vertrouwen op elkaar is daarmee altijd
technisch bemiddeld geweest, via (1) taal (en later logica, wiskunde en
code), (2) hefbomen (schrapers, speren, hamers, wielen en katrollen) en (3)
vuur (en andere gecontroleerde energiebronnen, zoals waterkracht, en
later stoomkracht, magnetisme, elektriciteit en kernenergie). Onze
vindingrijkheid is onderdeel geworden van onze bio-psychologische opmaak. Juist
in tijden van gevaar, doen we 2 dingen: samenwerken, en nieuwe oplossingen
zoeken (technologische innovatie). Dus nu er op zoveel vlakken zaken fout
lopen, zijn we drukker dan ooit met het versnellen van innovatie in elke
denkbare richting, maar hebben we gelukkig steeds vaker het inzicht, dat juist dit het
probleem is. Hoe kunnen we dit weten?
Simpel, alle technologische innovaties bij elkaar leveren precies de onvolhoudbare toestand in de wereld op, die we nu hebben. Daarbij weten we zeker dat de wereld er morgen nog (iets) slechter voorstaat dan vandaag (weer een aantal hectare woestijn erbij en bos eraf, etc.). Dus wat ons helpt onder eenvoudige omstandigheden (onze onvolmaakte aanpassing aan de ecologische omstandigheden door innovatieve verbeteren), is in de complexe systeemwereld die is ontstaan door almaar door te innoveren, juist enorm contraeffectief gebleken. Dodelijk zelfs. Waarom springen wij niet net als kikkers uit de pot als die aan de kook wordt gebracht? We zijn in een fuik gezwommen, en zwemmen steeds harder door, waarmee we steeds dieper in de problemen komen.
Zoals de weg in de fuik van origine psychologisch is –
inventiviteit (intelligentie, creativiteit, sociale en spirituele
intelligentie), waarmee we gemeenschappelijk continu aangepast te blijven aan
veranderende ecologische omstandigheden – is de weg uit de fuik eveneens
psychologisch van aard (zie figuur 1). Stop met technologisch versnellen,
vertraag en verbind. Laat toe dat niemand perfect is. Besef dat nastreven van
perfectie buiten onze eigen gerichtheid op elkaar een dodelijk bedreiging is gaan
vormen voor de planeet. Iedereen mag zijn wie die is, en samen kunnen we
verder, met deze planeet, zonder Apocalyps. Ons geloof in
technologie kunnen we duurzaam transformeren in een geloof in elkaar, en dat
begint met een geloof in onszelf. Zijn, cognitieve vaardigheid, je verhouden
tot de anderen en de wereld, samenwerken en uiteindelijk de verandering zijn,
de IDG’s wijzen de weg!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten