OK, vorige week kwam aan de orde dat we twee min
of meer gescheiden hersensystemen hebben, de linker- en de rechter hemisfeer.
Uit spilt-brain onderzoek wordt gesuggereerd dat beide
systemen een iets andere functionele relatie met onze leefomgeving hebben. Bij
spit-brain patiënten is de hersenbalk doorklieft (gespleten brein),
bijvoorbeeld om te voorkomen dat zwaar ontregelende epileptische activiteit
vanuit de ene naar de andere hersenhelft generaliseert. Pop psychologie ging
met linker en rechterbreinkennis aan de haal. Echter, op dit moment is met name
door het monumentale werk (the matter with things) van Iain McGilchrist
het idee van de meester (rechter brein) en haar ambassade (linker brein) weer
nieuw leven ingeblazen.
Het is allemaal veel minder eenduidig dan het
lijkt. Vroegere ideeën van een creatief brein (rechts) en een analytisch brein
(links) zijn op grond van het ontbreken van wetenschappelijke evidentie
feitelijk allemaal naar sprookjesland verdreven. Sowieso is het idee dat we
zelfs maar een begin van kennis hebben hoe “brein” en “mind” (of psyche) met
elkaar samenhangen, al een illusie. Wij zijn ons brein? Onzin! Wij denken met
ons brein? Net zoals wij onze spijsvertering gedeeltelijk “uitbesteden” aan de
potjes en de pannetjes in onze keuken, waar met koken en bakken het
voor-verteren al begint, besteden we ons denken uit aan elkaar en de wereld
rondom. Al pratend, lezend en aantonend krijgt ons denken vorm, en ook al onze
devices vormen letterlijk en figuurlijk denkramen, ongeveer zoals de potten en
pannen dat doen voor onze spijsvertering. Het idee dat we in ons brein locaties
kunnen aanwijzen waar we bijvoorbeeld tellen, of liefhebben
(lokalisatietheorieën), is net als de knobbelkunde (de frenologie, waarbij
bijvoorbeeld een wiskundeknobbel zou kunnen worden aangewezen) al lang
achterhaald.
Wel weten we dat ons brein enorm plastisch is, en
dat soms mensen waarvan zelfs een hele hemisfeer ontbreekt, goed kunnen
meekomen ("wijs" en "analystisch"). Linker en rechter hemisfeer lijken in veel
opzichten sterk op elkaar, net als bijvoorbeeld mannen en vrouwen breinen. Onze
wetenschappelijke kennis gaat niet verder dan dat bepaalde delen van de
hersenen bij bepaalde processen een rol spelen. Tot dit algemene
niveau gaat ook onze linker- en rechterbrein kennis. Dus leiderschap volgens
het linkerbrein (micromanagement) of juist rechterbrein (wijsheid gericht op
verbondenheid) is vanuit neuro-inzichten onzin.
Is het daarmee onzin om te spreken van dit soort
onderscheiden? Wat mij betreft niet noodzakelijkerwijs! Het is namelijk te gemakzuchtig
(en arrogant) om mensen te verketteren die met verhaalstructuren trachten de
complexe wereld uit te leggen in termen van het mentale. Zolang we elkaar maar niet gaan labelen met typisch een rechts-hemisferisch persoon (kunstenaar), of juist links-hemisferisch (Asperger). “Wij”
(neuropsychologen/wetenschappers) zijn namelijk nog niet in staat zijn gebleken
om volgens algemeen aanvaarde consensus de samenhang tussen “neuro” en “psyche”
te beschrijven (laat staan te verklaren). Een aantal jaar geleden was het enorm
in om naar een training “ken je brein” te gaan, waarin “breinkennis” je zou
helpen om een beter manager, leider, partner, of mens te worden. Vaak ageerde
ik daartegen in mijn blog.
Nu zie ik dat ik vanuit de neurowetenschap
feitelijk niets aan de grote vraagstukken van dit moment – volhoudbaarheid,
waarom springen we niet zoals kikkers wel doen uit de pot die op het vuur staat
– kunnen bijdragen. Blijven roepen dat het brein niet wetenschappelijk wordt
betrokken in de discussies over de grote thema’s, draagt niet bij. Dit
betrekken van “breinkennis” in de grote thema’s, laat zien dat deze bron van
kennis (en vooral onderzoek) serieus wordt genomen. Vanuit de psyche kan wel
worden bijgedragen aan de thema’s. In dit opzicht heb ik het diepste respect
voor Iain McGilchrist, die ondanks dit alles toch zijn kennis als gerespecteerd
neurowetenschapper inzet, om de wereld uit te leggen, de mensheid op verhaal te
brengen. Ik ben er zeker van, dat onze systeemwereld wel degelijk bepaalde
processen in onze hersenen veel meer activeren (en daarmee
inslijten/ontwikkelen) dan andere processen, details en grijpen meer dan wijsheid
en bijdragen, en daarmee is voor mij de meester en haar ambassade een onderdeel
van The matter with things!
Ik noemde eerder al eens TOOL versus HAAR FOOL.
BeantwoordenVerwijderenOnderaan https://www.markdeckers.net/2023/10/een-zevenpuntenplan-voor-bibliotheken.html aangaande AI begon ik m'n commentaar met "Ergens onderaan een kanttekening over negatieve aspecten is mij te dun." en kreeg ik van de schrijver (zeker geen fool) bijval. Hoe krijgen we dat "should we?" vóór "can we?" ?
goede vraag, Ruud! David Graeber & David Wengrow schreven in The Dawn of Everything over 3 fundamentele menselijke vrijheden, die al in de prehistorie aan- of afwezig konden zijn. Niet eerder waren ze alle drie afwezig (1. het recht om te als samenleving te kiezen wat je wel en niet toelaat, zoals technologieen als het wiel, of meer actueel AGI, 2. het recht om bevelen niet op te volgen, en 3. het recht om ergens te vertrekken en je ergens anders te vestigen, los van financieen). Volgens beide schrijvers hebben we ze alle 3 verloren!
VerwijderenVan "computer says no" (die het voor ons bepaalt),
BeantwoordenVerwijderennaar meer "person(s) say(s) no".