Dichotomieën splitsen onze wereld op
in 2 elkaar niet overlappende categorieën. Zwart versus wit, goed versus
slecht, autistisch versus neurotypisch, slim versus dom, etc. We weten dat we
hiermee duidelijkheid creëren, die echter bij nader inzien toch vooral
verwarring en misverstand veroorzaakt. Zelfs wit is bij nader inzien lang niet
altijd wit en zwart niet altijd zwart. In de afgelopen jaren heb ik getracht
autistisch en neurotypisch als componenten van een universeel
ontwikkelingssysteem te herdefiniëren, maar de belangen om de dichotomie stand
te laten houden, zijn veel te groot, in de wetenschap, in de gezondheidszorg en
zelfs bij de ervaringsdeskundigen zelf. Geïnteresseerd in de beroemdste
filosoof die Deventer heeft voortgebracht, de grote humanist en filosoof
Desiderius Erasmus, kwam ik al een onderscheid tegen in de Renaissance dat
sterk doet denken aan dat tussen neurotypisch en autistisch.
Van 1478 tot 1485 studeerde Desiderius Erasmus aan de Latijnse school te
Deventer, zijn studie rondde hij af in 1487 in ‘s-Hertogenbosch, omdat hij
Deventer vanwege een uitbraak van de pest moest ontvluchten. In 1509 schreef
hij in Londen zijn beroemde werk Lof Der Zotheid. In dit werk besluit de godin
Zotheid een lofrede op haarzelf te gaan houden, wat ze verdedigt door te
stellen dat dit veel beter is dan de aristocraten, die iemand er voor betalen
om beroemd te worden en die graag te koop lopen met hun “talent”. Ze verdeelt
de wereld in zotten en wijzen. De godin had 9 dienaressen: Eigenliefde,
Vleierij, Vergeetachtigheid, Werkschuwheid, Genot, Dwaasheid, Weelderigheid,
Drinkgelag en Vaste Slaap. Verreweg de meeste mensen waren zotten, en dat was
maar goed ook. Dankzij zotheid blijven menselijke relaties in tact, is er
vergevingsgezindheid, is er plezier en is er schijnbegrip, de waan van de dag
en waren er de heerlijke deugden. Zonder zotheid geen vleierij, zotte
eensgezindheid in menigtes, heldendaden, en ironie, en daarmee geen
mogelijkheid conflict en zelfs oorlog te beslechten. De zotheid, zo prees zij
haarzelf, was goed, bracht liefde en hartstocht, verschafte de kleintjes
plezier en bracht de ouderen terug naar hun kindertijd.
Tegenover de zotten stond een hele kleine groep van “wijzen”, die zonder uitzondering
ongelukkig waren, omdat ze de rede aanbaden en zich bezig hielden met
wetenschappen (onder meer retorica, logica, natuurkunde en astronomie), terwijl
moeder natuur slechts een heel klein plaatsje in ons brein aan de rede heeft
toebedeeld. Verder is het lichaam overgelaten aan allerlei emoties, die de
kleine groep “wijzen” trachten te negeren, door zich in te laten met moeilijke
studies die buiten het vermogen van de menselijke natuur liggen. Bovendien was
de rede niet opgewassen tegen de twee gewelddadige hartstochten, de toorn en de
seksuele begeerte. Er werd niet naar de wijzen geluisterd, omdat hun
opvattingen in niets leken op de alledaagse opvattingen en volkse gebruiken. Ze
werden door het volk gemeden en verafschuwd, en hun levenslust raakte uitgeput
door zorgen en eenzaamheid. Hierdoor waren het sombere en zwartgallige mensen,
die zichzelf kwelden en haatten en droefenis brachten bij hun familie.
Met de dichotomie neurotypisch - de zotheid - en autistiform in mijn hoofd, kan
ik bijna niet anders dan denken dat Erasmus 500 jaar geleden al over
neurodiversiteit spreekt. De wijzen lijken in zijn beschrijving “verdacht” veel
op wat we tot voor kort als hoogbegaafde Aspergers beschreven (of zoals Hans
Asperger ze tijdens hun kindertijd beschreef: little professors). Ondanks de
loftrompet op de massa, de zotheid, kiest Erasmus echter uiteindelijk toch voor
de minderheid, de wijzen, voor het verstand en de rede. Hij koos daarbij niet
voor de zotte aristocraten of schijnbaar geleerden, die grotesk met ideeën van
de wijzen aan de haal gingen, maar voor de echte die-hards, de nerds (wat we nu
Aspies of neurodiversen zouden noemen).
Ondertussen weten wij veel beter dan men in de tijd van Erasmus kon vermoeden,
wat die kleine rationele en natuurwetenschappelijke (maar niet natuurlijke)
orde - de Verlichting - ons zou brengen: heerschappij over alle natuur, met
alle rampzalige gevolgen van dien. Ook liep Erasmus met zijn onderscheid
tussen de Zotten en de wijzen een kleine 500 jaar vooruit op het onderscheid
dat Nobelprijswinnaar psycholoog Daniël Kahneman maakt tussen systeem 1 denken
(snel, instinctief en emotioneel, parallel, natuurlijk en feilbaar: de Zotheid)
en systeem 2 denken (traag, serieel, logisch doordacht en minder natuurlijk in
gebruik: de Wijsheid). Eerder werd
opgemerkt dat hoog functionerende autisten anders dan neurotypische mensen
vooral via systeem 2 werken, waardoor er een tragere informatieverwerking is,
etc.
Maar ... Dichotomieën zijn .... zot! De wijzen brachten onze alledaagse
werkelijkheid op hol, van automobiliteit tot kernenergie en AI. De zotten zette
dit alles in in nietsontziende globale verdienmodellen en bestieren daarbij
en-passant de wijzen vooral ook als psychiatrisch verdienmodel. Is de godin
Zotheid haar weldadigheid toch verloren?
vrijdag 22 november 2019
Zotheid
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ik ben er weer! Een jaar geleden hield het op. Als je spreekt van hoofd en hart, was ik volledig gaan samenvallen met mijn hoofd. De verbind...
-
Vorige week schreef ik over SROI en het bordspel “ Villagers ”. Mijn zwager wees mij op het beroemde spel Monopoly . De in 1866 geboren Amer...
-
Als een vuur verspreiden alle nieuwe technologieën zich, in alle richtingen, van mobiliteit tot luchtvaart, van ICT tot genetische manipulat...
-
Elke ochtend als de wekker gaat, vertellen Victorine en ik elkaar onze dromen. Vanochtend droomde mijn lief dat ieder mens een buidel had, w...
-
Regelmatig schrijf ik in mijn blog over complexe systemen. Een organisme, bijvoorbeeld een mens, is zo’n complex systeem, maar ook een stad,...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten