Je hoort het vaak, je moet de
arbeid niet om de toevallig beschikbare mensen heen organiseren. Laatst ging ik
met twee van mijn dochters en partner naar de McDonalds. Hier zag ik hoe je de
mensen rond de beschikbare nieuwe technologieën kunt organiseren. Waar ik
vroeger het speciale McDonalds jargon oefende om waar ook ter wereld aan de balie
de bestelling te kunnen doorgeven, begint de communicatie nu met de
interactieve digitale bestelzuil. Je neemt vervolgens een standaardje met een
nummer en traceerbare code mee naar een
tafeltje naar keus en even later komt de medewerker (met oortjes in) de
bestelling op je tafel zetten. Communicatie praktisch terug naar nul, wel een
“significant hogere bestelwaarde” (1,5 volgens Diz, de leverancier van de
zuilen).
Natuurlijk begrijp ik de
voordelen van digitale bestelzuilen. Tevens weet ik dat McDonalds vanaf haar
ontstaan in California in 1940 als handelsmerk snelle en efficiënte
dienstverlening boven gezellige communicatie heeft gesteld en haar valt dan ook
niets te verwijten. In 2013 waren er wereldwijd 35,429 McDonalds filialen met
440,000 medewerkers, in 2019 waren dat er 38,695 (toename ruim 9%) met nog
“slechts” 205,000 medewerkers (afname ruim 48%, ondanks de toename van het
aantal filialen!). Dus als mens – klant en medewerker – meer In The Loop (ITL),
meer in “interactie” met machines, minder met medemensen/medewerkers.
De kwestie is hoe wij als
samenleving willen dat ons recht op een menswaardig bestaan - waar het recht
op arbeid een integraal onderdeel van vormt – wordt afgestemd op de behoeften van onze gemeenschap(pen). Twee aspecten, beide problematisch: (1) de behoeften
en (2) de gemeenschap.
Eerst de behoeften. Wat zijn die behoeften? Is wat we door arbeid produceren, ook altijd wat we willen, of zouden moeten willen produceren? Moeten we bijvoorbeeld 3 miljoen poppetjes produceren om in een happy meal 3 seconden de aandacht van een kind te hebben? Wie bepaalt de behoeften? Iemand die geld ruikt? Innovatieve technieken? Technologische vooruitgang? Zo ja, wat is die “vooruitgang” dan, als het ons voortbestaan op aarde bedreigd? En dan aspect nummer 2: wat is een gemeenschap? Dit is een zeer ingewikkelde kwestie. Is zo’n gemeenschap nog wel te onderscheiden? Zo ja, is ze dan lokaal, door fysieke omheiningen gemarkeerd - plaatsen, provincies, regio’s, landen - of gaat het ook om virtuele gemeenschappen, zoals beroepsgroepen, of zelfs liefhebbers groepen op de sociale media? Wat betekenen grenzen nog in een geglobaliseerde wereld, waar smart technologie zo’n beetje iedere denkbare grens heeft vervaagd? Of zijn de grenzen ook niet vervaagd? Als we zien hoe asielzoekers bijvoorbeeld keihard tegen de “oude”(traditionele) grenzen aanlopen, dan zijn grenzen (nog steeds) sterk verweven met bezit.
Maar terug naar
arbeid. Is een bedrijf inclusief als het werk om menselijke kwaliteiten heen
organiseert, of als het zoveel mogelijk mensen aan het werk zet, bijvoorbeeld
ongeacht zeer zwakke verstandelijke vermogens? Ik zou zeggen
het eerste, maar in praktijk gebeurt vooral het laatste: mensen organiseren rond machinaties, procedures, methodes, or regels en richtlijnen. Allemaal aan het
grasmaaien op een voetbalveld. Misschien is het tijd om veel meer om mensen
heen te gaan organiseren, en dus de grootschalige organisatie van arbeid
langzaam maar zeker te transformeren naar mensenwerk op maat, gebaseerd op
talenten. Want de persoon met een verstandelijke beperking kan wellicht uiterst
zonnig een maaltijd serveren. En een genie heeft wellicht ook af en toe
behoefte aan, simpelweg, het grasmaaien. Dus inclusieve arbeid draagt bij aan
individuele menselijke behoeften tot het actualiseren van een zinvol sociaal en
maatschappelijk geïntegreerd bestaan, hoewel we behoorlijk de weg kwijt zijn
met betrekking tot wat dat zou kunnen/moeten zijn, wil het ook voor ons en onze
planeet sustainable zijn! Hoe onmogelijk ook, het opstellen van behoeften
op een mondiaal niveau, waarin zowel menswaardigheid als het voortbestaan van
onze planeet (inclusief biodiversiteit) wordt vooropgesteld, is al lang niet
meer alleen een “linkse hobby” voor een idealistisch bedrijfje dat social impact probeert te maken, het is een noodzaak
voor iedere vorm van grootschalige menselijke bedrijvigheid!
Er zijn reeds plekken waar direct-fossiele reclame verboden is en je kunt nog tekenen voor een EU-initiatief.
BeantwoordenVerwijderenHopelijk zijn gratis plastic cadeautjes binnenkort ook aan de beurt.
Laat McDonalds medewerkers inzetten om ook de wereld voorbij hun drive-through (!) vrij te maken van hun vervuiling.
Grasmaaien? Of pakjesbezorgen op de fiets? En dan die busjes weren.
Met een beetje beweging blijven we ook warm. Mensen verwarmen kan met veel minder energie dan hele huizen verwarmen. Ik vrees echter dat de hoge gasprijzen een wijziging in verwarmen zullen aanslingeren die ook gezondheidsproblemen (waaronder Corona) zullen aanslingeren.
Dank, Ruud, zeker waar! Inactiviteit is een van de grootste problemen van onze tijd, gekscherend gezegd, we leven in een wereld waarin niets gebeurt en daar wordt continu door iedereen over geschreven/getwitterd...
BeantwoordenVerwijderen