Al een behoorlijke tijd loop ik er over te malen. Wat is dat
toch? Het lijkt verboden te zijn om te zeggen, of schrijven dat we iets niet (of minder) zouden moeten doen. 'Nee', zeggen de goedbedoelde adviseurs, 'benoem
het gewenste gedrag'. Vertel niet, om een voorbeeld te noemen, dat mensen elkaar
niet moeten buitensluiten, maar heb het over inclusie, iedereen mag meedoen.
Zeg niet dat mensen niet mogen discrimineren op huidskleur, seksuele
oriëntatie, of geloof, maar zeg dat iedereen gelijk is. Maar is inclusie wel
hetzelfde als niet excluderen, is iedereen aan elkaar gelijkstellen wel
hetzelfde als niet discrimineren? Wat als iemand oprecht andere behoeften heeft
om gezond te blijven, om bij de les te blijven, of om plezier te kunnen beleven
dan de meeste mensen in een groep, is een op iedereen in het algemeen gerichte
behandeling die niemand in het bijzonder neemt, dan niet bij uitstek een stille
vorm van buitensluiten?
Maar goed, dit geeft nog geen antwoord op de vraag waarom we
niets “negatief” willen stellen. In de tien geboden (het oude testament) was
dit kennelijk nog geen taboe: Gij zult niet …. Het nieuwe testament kwam met 2
nieuwe regels, die wel voldoen aan de hedendaagse wens om het gewenste gedrag
te benoemen: Heb uw naaste lief als uzelf en God boven al. Het negatief stellen
benoemd wel het ongewenste, is duidelijk, en natuurlijk moet je daarin nooit in
absolutisme belanden. Wellicht is de huidige afwijzing van “gij zult niet …” te
koppelen aan het twintigste-eeuwse succes van het behaviorisme. Hoe dan?
Het behaviorisme stelde dat mensen (net als dieren) door
beloning van gewenst gedrag en afstraffing van ongewenst gedrag geconditioneerd
konden worden. Daarbij ontdekte men dat beloning van toevallige gedragingen
(operanten genoemd) vaak sterker werkte dan straf. Dus als we nu zien dat de
planeet in gevaar is gekomen door een ongebreidelde focus op en groei van
technologie, moeten we het niet hebben over minder technologie (wat een vorm
van veroordeling/straf lijkt te impliceren), maar over bijvoorbeeld meer focus
op verbondenheid (spiritualiteit) en vertraging (technologie vaker naast ons
leggen). Maar volgens mij is er helemaal niets mis mee om beiden te doen: en
de olifant in de kamer te benoemen (in dit voorbeeld technologie) en gewenste
alternatieven te benoemen (verbinden en vertragen).
Behaviorisme heeft de academische psychologie in Amerika (en
grotendeels de rest van de wereld) zo’n 60 jaar in haar macht gehad, totdat
Noam Chomsky het op briljante wijze volledig wist af te breken (ja,
negatief, hij liet niet zien hoe het wel kon, maar liet zien dat praktisch al
het complexe gedrag ondergedetermineerd is door de behavioristische
mechanismen, en dat dit dus onmogelijk een valide wetenschappelijk model kon
zijn, in deze
blog waarin ik hier op in ga). Behavioristische “wetenschap” bleek een
dwaalleer te zijn. Straf en beloning spelen een rol in gedrag, dat wel, maar ze
“verklaren” geenszins waarom we ons ontwikkelen tot hoe we ons ontwikkelen. Zo
lieten Deci en Ryan al begin jaren 70 zien dat juist externe beloning vaak
intrinsieke motivatie in de weg staat. Ook dieren zijn zo veel meer dan
eenvoudige biologische automaten, die wiens operante gedragingen door straf en
beloning geprogrammeerd zijn.
Een andere mogelijke bron van onze fixatie met het positieve benoemen, en niet het negatieve actief afwijzen, vormt de positieve psychologie (die overigens ontstaan is vanuit aangeleerde hulpeloosheid experimenten met honden van Martin Seligman, één van de twee grondleggers van de positieve psychologie, die ik tot de meest zwarte bladzijde van de hedendaagse psychologie reken, zie deze blog). Natuurlijk vind ik kijken naar geluk, welzijn, positieve menselijkheid belangrijk, maar er is ook verdriet, rouw, ellende, depressie, psychopathologie. Beide kanten verdienen onze aandacht. Juist als we naar een volhoudbare wereld willen komen, is het van belang het zwart-wit denken achter ons te laten.
Hoe het ook zij, ik ben er van overtuigd dat we
als mens een prachtig dier zijn, dat we geen plaag hoeven te zijn, maar dat we
daarvoor ook moeten zeggen wat we beter niet meer of veel minder zouden moeten
doen! Daarom ga ik beide doen, verbinden en vertragen én detech technologie!
Al vanuit "wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet" en "It takes a village to raise a child" zeg ik toch echt ook tegen mensen dat ze bepaalde dingen niet moeten doen.
BeantwoordenVerwijderenEn over "dat juist externe beloning vaak intrinsieke motivatie in de weg staat": niets zo demotiverend als een 'plaatje in je schrift' terwijl dat niet je doel was; dat 'plaatje' komt regelmatig eigenlijk neer op geen moeite willen doen andermans drijfveren te willen begrijpen. Dat kweekt een 'zesjescultuur' van dan maar scoren op blinde onpersoonlijke KPIs ipv samen te gaan voor hogere doelen.
Mooie vergelijking, de plaatjes in je schrift met de KPI's bij het werk, idd externe bronnen die vaak onbedoeld gemakkelijk intrinsieke motivatie en belangstelling om zeep kunnen helpen.
BeantwoordenVerwijderen