vrijdag 23 december 2022

In Kwetsbaarheid herkennen we elkaar!

In iedere hartslag, ademtocht, of welke andere levenscyclus ook, weerklinkt de echo van zo’n 4,5 miljard jaar leven op aarde; feitelijk is na de samensmelting ieder pril individueel leven al op het punt gekomen dat haar toekomst grotendeels in het verleden ligt. En toch, in die kleine speelruimte die we hebben om vanuit nu richting toekomst te gaan, is alles gelegen dat ons betovert, dat ons gevoel van bestemming – purpose – geeft. In verbinding met onze herkomst, in de doorklinkende oer-echo’s van ons hele hebben en zijn, is er dat licht, exact dat "ding" waaraan Freddy Mercury zo mooi refereert in de door Brian May geschreven Queensong: What is this thing that builds our dreams, yet slips away from us? (Who wants to live forever).

Dat licht wordt geboren in elk organisme, en komt juist daardoor telkens weer uiterst kwetsbaar in de wereld. Het is van een geheel andere orde dan de ketting-, spiegel- en kralenwereld, waarmee wij trachten te ontkomen aan pijn en sterfelijkheid, onder meer door luchtkastelen te bouwen in de hoop op onsterfelijkheid met ondertussen haast de zekerheid van nog meer crises en wellicht het kwijtraken van alle menselijkheid. Juist nu, met kerst en oud en nieuw, staan we stil bij hoe we hier gekomen zijn en bij wat nu onze voornemens zijn. Zijn de oplossingen waar we op zijn gekomen de goede, of moeten we andere oplossingen kiezen? (voornemens is zo mooi re-solution in het Engels).

Voor mij persoonlijk was het een moeilijk jaar. Veel van de dingen waar ik me mee identificeerde raakte ik kwijt, ik ben me erg geïsoleerd gaan voelen. Aan de andere kant betekende dat ook de mogelijkheid om tot wederopbouw te komen, te mogen afstappen van het pad om (niet perse de goede) dingen zo goed mogelijk te doen, en me te richten op de goede dingen doen, wat resulteerde in een nieuwe kennislijn binnen het lectoraat: From SDG to IDG, how can I make this about me? Graag wil ik iedereen bedanken, die hieraan heeft bijgedragen. En gelukkig is het in mijn thuissituatie heel fijn gebleken, daar getuigt deze kerstclip van. Op fijne dagen van bezinning, op het vinden van purpose, en op een mooi 2023!


(355) deborah de graaf - YouTube

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Monopoly (SROI2)

Vorige week schreef ik over SROI en het bordspel “ Villagers ”. Mijn zwager wees mij op het beroemde spel Monopoly . De in 1866 geboren Amer...