vrijdag 22 maart 2019

"Staatsgreep"

Een “staatsgreep” met de zege van het volk!

Het moet me toch van het hart, het doet me zeer. Al die mensen die ik ken bij partijen als D66, PvdA en Groen Links die ik de afgelopen weken enthousiast campagne zag voeren in hun provincie, waarvan sommige als bestuurder met hart en ziel de gemeenschap dienen. Al die mensen die serieus met provinciebeleid bezig zijn, genuanceerde meningen goed op elkaar afstemmen, en die in mijn netwerk zitten, en nu maar moeten afwachten welke nog onbekende "bezetters" onder de vlag FvD de zetels gaan bezetten; ik wil ze mijn medeleven betuigen. Want deze “bezetters” staan onzichtbaar in het kielzog van hun leider/populist. Zij gingen niet het gesprek aan, flyerde niet, en stonden niet in weer in wind hun mannetje/vrouwtje. Zij zijn papieren mensen, tegenover de echte mensen, met een echte kijk op de echte problemen en vraagstukken in de provincies waar ik werk (Overijssel en Gelderland) en woon (Groningen), en die nu misschien hun plaats moeten afstaan aan de nieuwe bezetters, die notabene door de officiële poort naar binnen komen. Het spijt me! 

Wat ik echt niet begrijp is hoe in “mijn” prachtige Groningen zoveel medebewoners kennelijk voor uitbreiding van de gaswinning hebben gekozen (FvD is voor uitbreiding van de gaswinning).  Naar mijn idee zou het niet moeten kunnen dat ons democratisch systeem zo gemakkelijk gekaapt kan worden door populisten. Ook met LPF kregen we een plotselinge “paleisrevolutie”, met allemaal nieuwe bestuurders in het kielzog van Pim Fortuyn, die grotendeels al snel niet tegen hun nieuwe bestuurlijke verantwoordelijkheden opgewassen bleken te zijn. Politiek succes is schaalbaar, en daarmee niet altijd stabiel. In een schaalbare wereld, is succes niet per definitie verbonden aan productie. Doordat bijvoorbeeld een gedicht gedrukt kan worden, zullen sommige gedichten van al lang overleden dichters ons weerhouden om naar levende talenten in onze omgeving te luisteren. In een schaalbare wereld is de verbinding tussen product en waardering niet meer lineair. Hypes kunnen de wind in de zeilen krijgen, de vlam in de pan doen slaan, een nummer een hit worden, en daarmee worden anderen weggedrukt (een schaalbaar systeem kent een paar reuzen en heel veel dwergen). Voor een deel komt populistisch succes dus door de schaalbaarheid van succes, en deels, zo leerde ik uit de krant van prof. Elzinga, door een weeffout in ons staatskundig systeem sedert 1983. 

Kortom, in zekere zin hebben we te maken met een "staatsgreep" op provincieniveau met de instemming van een heleboel medelanders, en dat onder de naam "democratie". In het NRC van gisteren zegt hoogleraar staatsrecht in Groningen Douwe Jan Elzinga over de winst van Forum voor Democratie: "Deze winst voor Forum voor Democratie beschadigt de provinciale politiek. Want de winst heeft zero te maken met de provincie. Baudet heeft wat lopen roepen over immigratie en het klimaat, meer niet. Reken maar dat andere partijen zijn strategie nog meer gaan afkijken. Nog meer de landelijke kaart spelen. En, meer slecht nieuws voor de provincie: Forum voor Democratie lijkt totaal niet geïnteresseerd in provinciale politiek, in zaken als ruimtelijke ordening. Dat is een probleem nu de partij zo groot is.” 

Laten we hopen dat de verstandige weg die ingezet is met betrekking tot klimaat en het omarmen van de kansen die diversiteit ook biedt (breed gedragen, van VVD tot en met GroenLinks) niet door de bezetters zal worden verlaten! Sorry!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Monopoly (SROI2)

Vorige week schreef ik over SROI en het bordspel “ Villagers ”. Mijn zwager wees mij op het beroemde spel Monopoly . De in 1866 geboren Amer...